Siemens presenteert zich op Vakbeurs Aandrijftechniek

Siemens Nederland N.V.

A&D 0600.086 nl

Den Haag, donderdag 6 juli 2000

Vakbeurs Aandrijftechniek: Siemens legt nadruk op combinatie regelbare aandrijvingen / industriële automatisering

Op de vakbeurs Aandrijftechniek, die van 25 tot en met 29 september 2000 te Utrecht wordt gehouden presenteert Siemens zich in hal 12 zich op C.088 met een grote stand van 10 x 20 m. De nadruk ligt op nieuwe ontwikkelingen op het gebied van regelbare aandrijvingen in combinatie met industriële automatisering. Verder heeft Siemens deze vakbeurs uitgekozen om de nieuwe serie MicroMasters te onthullen.

De snelle ontwikkelingen bij Totally Integrated Automation als platform voor Simatic automatiseringscomponenten hebben een sterke uitstraling naar de aandrijftechniek. Siemens is toonaangevend op het gehele gebied van motion control met de combinatie van frequentieregelaars, PLC's en operatorpanels en het softwarepakket Simatic Drive ES. Kenmerkend hierbij is de slave-slave-communicatie en de uiterst snelle responstijd, waarmee de kwaliteit van de verplaatsingen bij motion control in de praktijk worden verbeterd.

De innovatieve software Simatic Drive ES levert hierbij een toegevoegde waarde, die men in diverse aspecten terugvindt. De installaties zijn sneller in bedrijf te stellen doordat men slechts één pakket nodig heeft voor het programmeren van de PLC, het operatorpanel, de Profibus-koppeling en de frequentieregelaar dan wel de regelaar voor motion control. Verder krijgt de gebruiker vanuit Simatic Drive ES krachtige ondersteuning bij de service. Zwaartepunten bij deze nieuwe ontwikkelingen zijn met name de verpakkingsindustrie en drukkerijmachines. Op de Siemens-stand is een verpakkingsmachine voor chocolade volledig in bedrijf. Hierbij zijn de diverse mogelijkheden van de nieuwe ontwikkelingen goed zien.

Naast motion control laat Siemens het brede spectrum standaardaandrijvingen zien. Speciaal op deze beurs wordt als wereldnoviteit de nieuwe MicroMaster 420 gepresenteerd. Kenmerkend is de combinatie van een uiterst snelle reactietijd en een hoge herhalingsnauwkeurigheid. De MicroMaster 420 is in zeer compacte uitvoering leverbaar voor motorvermogens tot 11 kW. Tevens is de bediening door middel van twee varianten panels vereenvoudigd. Belangrijk bij de nieuwe MicroMaster 420 is de toepassing van filters om de invloed van hogere harmonische stromen te verminderen. Hierbij blijft de resterende aardlekstroom beneden de toelaatbare waarde van gangbare aardlekschakelaars. Met name bij elektrische installaties voor klimaatregeling in de land- en tuinbouw is het gebruik van aardlekschakelaars vrijwel overal verplicht vanwege de persoonlijke veiligheid van het bedienend personeel. Bij de nieuwe frequentieregelaar is ook aan veilige en snelle montage en installatie veel aandacht besteed. De MicroMaster 420 opent hiermee niet alleen de weg naar industrieel gebruik, maar ook in een groot aantal huishoudelijke toepassingen.

Verder besteedt Siemens op de vakbeurs Aandrijftechniek aandacht aan de standaard-draaistroommotoren met verhoogd rendement en de diverse uitvoeringen voor motion control, die via diverse busverbindingen en verschillende interfaces met PLC's kunnen communiceren.

Nadere inlichtingen voor de lezer:
divisie Industriële Producten en Energieverdeling, de heer R.J.W.P. Waayer,
tel. (070) 333 3209

Nadere inlichtingen voor de redactie:
afdeling Persvoorlichting, Bernard H. Bos
tel. (070) 333 2325