Ron Boszhard terug in het theater met 'Pluk de Lach!'

Datum nieuwsfeit: 26-09-2000

TROS

Ron Boszhard terug in het theater met Pluk de Lach!

'De mensen moeten met pijn in hun buik van het lachen weggaan'

Komende maanden zal TROS-presentator Ron Boszhard (36) niet alleen op televisie maar ook in het theater te zien zijn. Op 26 september a.s. start hij in Theater Avenue te Breda zijn theatertour 'Pluk de Lach!'. In totaal doet de veelzijdige Boszhard 20
theaters aan verdeeld over het hele land.

Met PLUK DE LACH! gaat de raskomiek Ron Boszhard terug naar zijn roots. Voordat hij in 1993 tot de Grootste Famille van Nederland toetrad, sleepte hij met zijn komische optredens menig cabaretprijs in de wacht. Ook in Boszhards nieuwste one-manshow draait het vooral om de lach. 'Verwacht van mij geen boodschap. Het is puur entertainment met een lach en een traan.'

Als de TROS hem zeven jaar geleden geen eigen programma had aangeboden, had Ron Boszhard het theater waarschijnlijk nooit verlaten. 'Ik vond het fantastisch om te doen en bovendien was de pers me goed gezind want ik kreeg lovende kritieken. Ook ontving ik een aantal mooie prijzen. In 1993 won ik het Martini Cabaretfestival. Een jaar eerder werd ik tweede in de strijd om de Wim Sonneveld Prijs op het Amsterdams Kleinkunstfestival in het Nieuwe de La Mar Theater. Vooral dat laatste vond ik een hele eer. Toch heb ik mezelf nooit als een cabaretier gezien, maar veel meer als iemand die mensen kan vermaken. In het theater, maar vooral op televisie. Toen de TROS me daarvoor benaderde, zei ik dus onmiddellijk ja. Maar het betekende wel dat mijn theaterwerk een beetje op de achtergrond raakte. Inmiddels heb ik het heel druk met het presenteren van mijn programma's (Pluk de Dag, Spel zonder Grenzen en De leukste thuis). Toch zie ik het als een uitdaging om weer terug naar het
theater te gaan. Daar heb ik immers alles wat ik op televisie doe geleerd. Wil ik dus een beetje fris blijven, dan zal ik regelmatig op de planken moeten. Maar voorlopig begin ik met twintig voorstellingen. Als dat aanslaat, kunnen dat er volgend jaar misschien meer worden.'

Pijn in de buik
Net zoals bij zijn televisieprogramma's Pluk de Dag en Match & Win zal het publiek ook in zijn theatershow een grote rol spelen. Boszhard: 'Ik ben in het theater niet anders dan op televisie. Mensen die met een bepaalde verwachting naar mijn voorstelling komen, krijgen wat ze verlangen. Ik heb een aantal waanzinnige liedjes, maar ik ben vooral met het publiek bezig. Vandaar dat ik nu al weet dat geen avond hetzelfde zal zijn. In het verleden gingen mensen na mijn theatervoorstellingen met pijn in hun buik van het lachen weg. Dat wil ik nu weer bereiken. Je moet van mij geen boodschap verwachten, want die is er niet. Pluk de Lach! is puur entertainment en zal, net als de TROS-programma's, dicht bij de mensen staan. Het moeten dolkomische avonden worden met een lach en een traan. Een recensent noemde mij ooit een mengelmoes van Van Duin en Sonneveld en daar ben ik best heel trots op!'

Kinderdroom
Als kind droomde Ron Boszhard er al van om later de showbizz in te gaan. Toch zou het nog jaren duren voordat die droom werkelijkheid werd. Om brood op de plank te hebben, werkte hij na het behalen van zijn Havo-diploma tien jaar in de verpleging, waarvan acht jaar bij demente bejaarden en een jaar in de psychiatrie. In zijn vrije tijd gaf hij cabaretvoorstellingen waarin hij zijn eigen liedjes ten gehore bracht. Ook deed hij regelmatig mee aan talentenjachten, waarbij hij bijna altijd in de top drie eindigde. Na tien jaar verpleging werd Ron kandidatenbegeleider voor programma's als Lingo en Boggle. Een eigen
televisieprogramma zat er vooralsnog niet in. En dat kwam vooral omdat zijn jongere broer Carlo inmiddels furore maakte bij Telekids en de televisiewereld twee Boszhards wel erg veel van het goede vonden.
'Dat idee zat toen zo vastgeroest, dat er weinig tegenin te brengen was. Carlo en ik hebben nu eenmaal dezelfde stem. Maar verder zijn we twee totaal andere mensen die totaal andere programma's ambieren, hoewel we wel hartstikke trots op elkaar zijn.' Dat Ron een andere Boszhard is dan Carlo, ontdekte TROS-programmaleider Gerard Baars toen hij in 1993 een cabaretvoorstelling van Ron bezocht. Hij vroeg Boszhard een proefaflevering van Match & Win te presenteren en was daarover zo tevreden dat hij de jonge cabaretier onmiddellijk een contract aanbood.

Een beetje geluk
'Vanaf dat moment lijkt het me allemaal voor de wind te gaan. Toch knok ik daar nog steeds keihard voor. Ik ga er namelijk altijd van uit dat het succes overmorgen weer over kan zijn. Ik woon (samen met zijn vrouw Gaby en hun zoon en dochter, red.) in een prachtig huis. Maar elke ochtend als ik de krant haal, denk ik: hoe is het mogelijk dat ik hier mag wonen en hoe lang mag dat nog duren. Ik ben daarin nu eenmaal heel realistisch. Er zijn zoveel televisiezenders en er zijn zoveel mensen die op televisie willen. Het gaat al lang niet meer alleen om talent. Je moet ook een beetje geluk
hebben en op het juiste moment op de juiste plek zijn.'

Speellijst
De theatershow Pluk de Lach! wordt in samenwerking met de TROS geproduceerd.

26 september, Theater Avenue, Breda

29 november, Zuidlandtheater, Terneuzen
30 november Lochemse Schouwburg, Lochem

Reservering: 0800-1120 (tijdens kantooruren) of via www.plukdelach.nl