Conferentie Novem: luchtscheiding en pervaporatie membranen

Datum nieuwsfeit: 27-09-2000
Novem

Studieconferentie Luchtscheiding en Pervaporatie met membranen

27/9/2000

Op 27 september 2000 organiseert Novem de studieconferentie 'Luchtscheiding en pervaporatie met membranen'. Deze studieconferentie vindt plaats te Den Bosch in Hotel Central, van 10.30 - 17.00 uur.

Tijdens de studieconferentie kunt u kennis nemen van een breed scala aan ervaringen en mogelijkheden om gassen en natte dampen te scheiden en te concentreren met behulp van membraansystemen. De studieconferentie is bedoeld om industriële eindgebruikers en leveranciers van membraansystemen te inspireren en aan te zetten tot een productieve uitwisseling van ideeën en ervaringen: 'Als dát membraan voor dié toepassing dáár goed werkt en geld oplevert, dan kan het bij mij in aangepaste vorm misschien ook werken ..' Tijdens twee parallel-discussies is er tevens gelegenheid om uw problemen en oplossingen te bespreken met collega's van andere bedrijven en met leveranciers van membraansystemen.

De vele toepassingen van membranen voor gas en dampscheiding zijn ondergebracht in vier sessies die twee bij twee parallel verlopen.
* Tijdens de sessie 'droogprocessen' wordt ondermeer gepresenteerd hoe membranen industrieel worden gebruikt voor het ontwateren van afgevoerde drooglucht in de papier- en textielindustrie. Een tweede voordracht behandelt hoe (pers)lucht gedroogd wordt met membranen.

* De sessie 'destillatie/pervaporatie' gaat in op de praktijkervaring in de chemische industrie. Een andere lezing binnen deze sessie gaat over de destillatie van water uit zee- of afvalwater met gebruik van laagwaardige restwarmte en membranen.
* Bij de sessie 'waterstofscheiding' komen praktische ervaringen en nieuwe ideeën aan bod om waterstof te scheiden bij industriële processen.

* In de vierde parallelsessie -'CO2-scheiding'- gaat het om het verwijderen van CO2 uit biogas en om het winnen van CO2 uit rookgassen voor gebruik in de glastuinbouw.

De studieconferentie wordt georganiseerd in het kader van het Spirit programma, dat Novem in opdracht van het Ministerie van Economische Zaken uitvoert. Spirit is gericht op industriële energiebesparing, waar de genoemde scheidingstechnologieën een bijdrage aan kunnen leveren.Voor meer informatie of aanmelding kunt u zich wenden tot:
* Novem, dhr. P.E.L. Soeriowardojo, e-mail: (e.soerio@novem.nl) tel. 030-2393607

* ABD BV, dhr. J. Woudstra, e-mail: (info@allied.nl) , tel. 0181-485672 (organisatie en administratie)

A0028DS2