Nederlands Platform Zwerfjongeren congres 2000 in Utrecht

Datum nieuwsfeit: 28-09-2000

NED. PLATFORM ZWERFJONGEREN

Hulpverlening aan dak- en thuisloze jongeren: Noodzaak!
Hulpverlening aan dak- en thuisloze jongeren: Noodzaak tot samenwerking en afstemming.

PERSBERICHT, Amsterdam, 25 juli 2000

Het Nederlands Platform Zwerfjongeren (NPZ) en Stichting Dialoog organiseren op donderdag 28 september 2000, in muziekcentrum Vredenburg, Utrecht:

Het NPZ - Congres 2000 'Gaten dichten in het net!' Samenwerking en afstemming in de hulpverlening aan dak- en thuisloze jongeren.

Uit een recent onderzoek in opdracht van VWS (maart 2000; 'Het Volgende Station', Korf, Diemel, Rieper, en Nabben; Uitgeverij Thela Thesis) is gebleken dat er in Nederland op dit moment ongeveer 3500 jongeren tussen 15 en 23 jaar dak- of thuisloos zijn. Dat getal is een momentopname; op jaarbasis gaat het om ongeveer twee keer zoveel jongeren. Bij dak- en thuisloze jongeren is er meestal sprake van een meervoudige problematiek: er zijn vaak problemen in het gezin, op school en op het werk. Het gaat dus om een groot maatschappelijk probleem in Nederland.

De hulpverlening aan deze groep is een moeizaam proces. Meestal hebben de jongeren een jarenlange geschiedenis van hulpverlening achter de rug. Soms duurt het lang voordat de jongeren weer zodanig geholpen zijn dat ze op eigen benen kunnen staan. Daar komen veel verschillende instellingen en hulpverleners aan te pas.

Er is een grote behoefte aan coördinatie van de hulpverlening aan dak- en thuisloze jongeren, in de vorm van samenwerking en afstemming. Daarom organiseren het Nederlands Platform Zwerfjongeren (NPZ) en Stichting Dialoog een congres over dit thema. Een goede onderlinge samenwerking en afstemming is van groot belang om overlapping in de geboden zorg, maar ook tekorten te voorkomen! Door het ontbreken van voldoende samenhang kan een jongere buiten de boot vallen. Op het congres zal ingegaan worden op dit probleem. Door hulpverleners, vrijwilligers, coördinatoren, beleidsmakers, politici en onderzoekers met elkaar in contact te brengen, willen we tot concrete en uitvoerbare ideeën komen.

Mensen die in de praktijk met dak- en thuisloze jongeren werken, beleidsmedewerkers, politici, onderzoekers en de jongeren zelf nemen deel aan de conferentie. Er worden ongeveer 200 deelnemers verwacht en actief aan het werk gezet. Er zijn vijf workshops, vormgegeven aan de hand van vijf verschillende fasen van hulpverlening en een overkoepelende workshop waarin de afstemming van deze fasen centraal staat. Elke workshop heeft als doel te komen tot concrete verbeteringen en oplossingen in de onderlinge afstemming en samenwerking. Hier is een aansluiting te vinden met de huidige tendens van de noodzaak van 'regie in de jeugdzorg'. Uiteindelijk hopen we dat elk van de verschillende velden een aantal concrete 'handvaten' mee naar huis neemt, waarmee de mensen zelf aan de slag kunnen!

Wie is het Nederlands Platform Zwerfjongeren?

Het Nederlands Platform Zwerfjongeren heeft tot doel om hulpverleners, vrijwilligers, beleidsmakers, politici, onderzoekers en andere geïnteresseerden die zich inzetten voor dak- of thuisloze jongeren, met elkaar in contact te brengen en onderling kennis en ervaring uit te laten wisselen. We doen dit door regelmatig workshops, thema-bijeenkomsten en landelijke congressen te organiseren. Daarbij wil het NPZ ook een signalerende rol vervullen naar de politiek en de media.

Wie is Stichting Dialoog?

Stichting Dialoog is een bureau gericht op interactieve beleidsvorming. Dit houdt in dat zij een dialoog tussen partijen tot stand brengen met betrekking tot maatschappelijke vraagstukken. Het doel hierbij is wensen boven tafel te krijgen en oplossingen te formuleren voor de problemen die voortkomen uit maatschappelijke vraagstukken. De werkwijze van de Dialoog kenmerkt zich door een onafhankelijke, journalistieke en actieve opstelling. Hierdoor worden alle partijen betrokken bij de discussie.

Voor extra informatie over de INHOUD van de conferentie kunt u contact opnemen met:

TOT 1 augustus:

Sanna Maris (organisatie)

1077 AM Amsterdam

VANAF 1 augustus TOT 18 augustus:

Nederlands Platform Zwerfjongeren
Doortje 't Hart (bestuurslid)

VANAF 18 augustus:

Nederlands Platform Zwerfjongeren
Marc Noom (bestuurslid / organisatie)

Tel. 06 - 24566395

Voor extra informatie over de VORM van de conferentie, kunt u contact opnemen met: