Eerste vijfsterren hotel in Utrecht

Persbericht P-011 , afd. Communicatie, tel. (079) 368 07 19

Uniek samenwerkingsproject
Eerste vijfsterren hotel in Utrecht

Grand Hotel Karel V in Utrecht heeft zondag 10 september officieel haar deuren geopend met een vijfsterren classificatie op de gevel. De heer P.H. van Zeil, voorzitter van de commissie Benelux-Hotelclassificatie van het bedrijfschap Horeca en Catering, benadrukte deze officiële opening door een symbolische overhandiging van het vijfsterren schild aan de heer T. Naber, general manager van het hotel.

Het vijfsterren hotel is gevestigd in het voormalige pand van de Landcommanderij van de Ridderlijke Duitse Orde. Het bestaat uit een complex van vrijstaande, deels monumentale gebouwen, gelegen in het centrum van de stad. In het begin van de 19e eeuw hebben de Duitse Ridders het complex verlaten om plaats te maken voor een militair hospitaal. Nadat in 1986 krakers bezit hadden genomen van de gebouwen besloot de gemeente Utrecht dat op deze locatie een vijfsterren hotel gebouwd moest worden. De Vechtse Slag NV werd in 1997 eigenaar en is aan de bouw begonnen.

De heer Van Zeil: "Het initiatief voor een vijf sterrenhotel in Utrecht is niet genomen door een marktpartij, maar door de gemeente Utrecht als publieke instelling. In feite is hier sprake van de omkering van marktprincipes. In samenwerking met Monumentenzorg en het Nationaal Restauratie Fonds is het complex volledig gerestaureerd en ingericht als hotel met 91 hotelkamers en suites, een vergaderaccommodatie centrum met 12 zalen, een à la carte restaurant en een brasserie. Een unieke samenwerking bij behoud en restauratie van monumenten tussen bedrijfsleven en publieke instellingen als de gemeente Utrecht en Monumentenzorg. Een uniek monument op een unieke locatie en met een unieke traditie - hotelgasten treden in de voetsporen van ridders, patiënten en krakers- is voor de stad Utrecht behouden gebleven en kan beschouwd worden als een parel in de kroon".

"Al vanaf het begin van de uitvoering van het project heeft Karel V zeer uitvoerig overlegd met het bedrijfschap Horeca en Catering, als uitvoerende organisatie van de Benelux-Hotelclassificatie, over de invulling van de eisen die horen bij een vijfsterren classificatie. Hierdoor was een probleemloze indeling in de categorie vijfsterren mogelijk", aldus de heer Van Zeil. "Omdat het hogere segment van de hotelbranche met name is geconcentreerd in de grote steden in de Randstad, kan Karel V een brugfunctie vervullen naar de vele prachtige locaties buiten de Randstad. Het dient als voorbeeld voor het hergebruik van de vele schitterende monumenten die Nederland rijk is", aldus Van Zeil bij de overhandiging.