Vlaamse Rodekruisvrijwilligers tonen deskundigheid

Datum nieuwsfeit: 10-09-2000
Rode Kruis Vlaanderen

Persbericht

Rodekruisvrijwilligers tonen hun deskundigheid op de Nationale Eerstehulpwedstrijd

Op zondag 10 september 2000 organiseert het Rode Kruis voor de zevende maal de Nationale Eerstehulpwedstrijd in Neeroeteren. Onder het toeziend oog van een jury nemen dertien rodekruisploegen het tegen elkaar op. Ze moeten ongevalsituaties juist inschatten en de correcte hulp verlenen. Tijdens een tiental proeven worden de deelnemers getest op hulp verlenen in moeilijke omstandigheden, teamgerichte werking en goede parate kennis van eerstehulptechnieken. "Dit is heel wat moeilijker dan oefenen in je eigen omgeving", zegt Carine Daems, rodekruisvrijwilligster van de afdeling Ham. "Tijdens de oefeningen mag je soms kleine fouten maken. Als op het eind de patiënt goed verzorgd is, dan is het in orde. Maar tijdens een wedstrijd mag je geen enkele fout maken, want dat kost punten. Je moet dus steeds alert blijven. Nadien is er nog een nuttige evaluatie over wat nog beter kon".

De Eerstehulpwedstrijd wordt grondig voorbereid door de vrijwilligers, wat alleen maar de kennis en vaardigheden van de hulpverleners ten goede komt. Daar draait de wedstrijd tenslotte om: de kwaliteit van de hulpverlening voortdurend verbeteren. De hulpverleners kunnen door het vele oefenen nog beter hulp bieden en sneller reageren in benarde omstandigheden zoals tijdens een ramp of ongeval. Ze investeerden honderden uren vrije tijd om te oefenen onder deskundige begeleiding en om bijscholingen te volgen. Maar dit wordt beloond: de winnende ploeg mag in 2001 deelnemen aan de Europese Eerstehulpwedstrijd in Spanje om daar te strijden voor de eretitel.

Een Eerstehulpwedstrijd kan niet tot stand komen zonder de hulp van ?bijna echte slachtoffers?. Om alles zo realistisch mogelijk te laten overkomen, schakelt Rode Kruis-Vlaanderen zijn ongevalssimulanten in. Conny Vossen, provincieverantwoordelijke Ongevalsimulatie: "De simulanten slagen erin om verwondingen levensecht te grimeren en ziektebeelden, zoals een hartaanval, op een medische correcte manier na te spelen. Ze kunnen alle mogelijke verwondingen en aandoeningen acteren. Ze kunnen zowel lichamelijk en emotioneel reageren op de handelingen van de hulpverlener".

De Europese eerstehulpwedstrijd

Op 23 september nemen 32 nationale rodekruisploegen deel aan de Europese wedstrijd in het Zwitserse Nottwill. De Belgische driekleur wordt verdedigd door de hulpverleners uit Ham. Zij staan al jaren aan de top van de eerste hulpverlening en levensreddende technieken. Al drie keer namen zij deel aan een internationale wedstrijd. De wedstrijd zelf bestaat uit een tiental individuele opdrachten en groepsopdrachten die de deskundigheid van de ploegen tonen. Daarbij hecht de jury vooral belang aan levensreddende technieken, eerste hulp en leidinggevende capaciteiten van de ploeg.

De bedoeling van dit initiatief is de uitwisseling van informatie en ervaringen in verband met eerste hulp in Europa. Daarnaast streeft het Rode Kruis ook naar een standaardisatie van technieken, procedures en trainingsmethodes. Na elk tornooi bespreekt een Europese werkgroep voor eerstehulponderwijs de resultaten. Deze werkgroep zorgt ervoor dat elke deelnemende rodekruisvereniging zijn eigen werking en onderwijsmethodes kan aanpassen aan de gezamenlijke Europese standaard. Op die manier wordt niet alleen de onderlinge samenwerking van de nationale rodekruisverenigingen in Europa bevorderd maar verhoogt tevens de kwaliteit van de eerstehulpopleidingen aan de bevolking in elk van de afzonderlijke landen.

Brussel, 8 september 2000

Voor meer informatie:
Leen Tullen, tel. kantoor: 02-645 45 01, gsm: 075-64 00 23, e-mail: perszaken@redcross-fl.be
of Tuur Hoste, tel. kantoor: 02-645 45 45, gsm: 0476-50 50 58, e-mail: tuur.hoste@redcross-fl.be