Zonnebloem en SeniorWeb openen website voor alleenstaanden

Datum nieuwsfeit: 10-09-2000
Nationale Vereniging de Zonnebloem

Breda, 6 september 2000

NIEUWE WEBSITE VOOR ALLEENSTAANDEN

Iedereen die gewild of ongewild alleen is kan met ingang van 10 september a.s., de dag van de Nationale Ziekendag, e-mailen en discussiëren op een nieuwe website www.aan1.nl. Het is een project van de nationale vereniging de Zonnebloem en SeniorWeb, de internetgemeenschap voor 50-plussers. De initiatiefnemers willen met deze site onderzoeken hoe mensen die alleen zijn dit kontakt met 'lotgenoten' via internet waarderen en gebruiken.

Er rust nog steeds een taboe op alleen-zijn. Alleenstaanden worden door hun omgeving al snel zielig gevonden en over alleen zijn wordt wel gepraat, maar vaak niet met de betrokkenen zelf. Alleen zijn hoeft niet per sé te betekenen dat je je ongelukkig voelt, integendeel. Mensen die alleen zijn kunnen daar bewust voor gekozen hebben. www.aan1.nl is een plaats waar mensen die gewild of ongewild alleen zijn elkaar kunnen ontmoeten, ervaringen en informatie kunnen delen. Ook niet-alleenstaanden kunnen natuurlijk hun mening kwijt. Het is kortom een soort praatcafé voor jong en oud. De bezoeker kan on line praten met anderen, een bericht of oproep plaatsen op een prikbord of zich aanmelden voor een e-maillijst, een soort digitale praatgroep.

Het gebruik van internet groeit snel, ook onder ouderen. Vrijwilligers van SeniorWeb geven op ruim 250 plaatsen computercursussen. Er staan duizenden mensen op een wachtlijst voor deze cursussen. In tal van woonzorgcentra in Nederland zijn op dit moment al internetcafees ingericht, mede met hulp van SeniorWeb. Staatssecretaris Vliegenthart van VWS heeft dit project ondersteund.

CBS-cijfers laten zien dat het aantal alleenstaanden drastisch toeneemt. Bovendien leert de ervaring van de 35.000 Zonnebloem-vrijwilligers die regelmatig mensen thuis bezoeken, dat er een onmiskenbare behoefte is aan sociale contacten, vooral onder alleenstaande ouderen. De verleiding is groot om te veronderstellen dat eenzaamheid evenredig toeneemt met de groei van het aantal alleen-staanden. Volgens de Zonnebloem-brochure ´Steeds meer alleen?´ is dat echter een voorbarige conclusie die niet zomaar mag worden getrokken. De brochure laat zien dat alleen-zijn weliswaar een duidelijke risicofactor is als het gaat om vereenzaming, maar wijst ook nadrukkelijk op de positieve kanten ervan. ?Lang niet iedereen die alleen leeft, voelt zich alleen. Voor een aantal mensen heeft alleen leven een bijzondere waarde, ze willen niet anders?.

Voor de redactie:

1) Voor meer informatie kunt u kontakt opnemen met de makers: Marcel Vergeer (hoofd Communicatie van de Zonnebloem), tel. 076-5646310, en Christine Ruiter (directeur SeniorWeb), tel. 030-2769945.

2) Informatie over De Zonnebloem en het jaarthema ´Steeds meer alleen?´vindt u op www.zonnebloem.nl SeniorWeb, de portal voor 50-plussers, vindt u onder www.seniorweb.nl