Politiebericht Flevoland: Lelystad

Dagelijkse persberichten
Stafdienst Communicatie, H. Demmers 0320-277746 of 06-533375

Verkeersongevallen
MARKNESSE Een 25-jarige automobilist uit Blokzijl raakte gistermiddag ernstig gewond bij een eenzijdige aanrijding op de Blokzijlerweg. De man raakte met zijn auto door nog onbekende oorzaak van de weg en kwam tegen een boom tot stilstand. Hij raakte bekneld en werd door brandweer en GGD uit zijn auto bevrijd. Met hoofdletsel werd hij vervoerd naar het Sophiaziekenhuis in Zwolle.

ALMERE Een 32-jarige automobilist raakte gistermiddag gewond bij een aanrijding die hij veroorzaakte op de Markerdreef. De man wilde een voor hem rijdende auto inhalen en bemerkte een tegenligger te laat. Hij remde en raakte in een slip en reed zo tegen de achterzijde van de voor hem rijdende auto bestuurd door een 81-jarige man. En vervolgens raakte hij ook nog de achter hem rijdende auto bestuurd door een 49-jarige man. De 81-jarige werd voor onderzoek naar het Flevoziekenhuis vervoerd en kon na behandeling huiswaarts. Alle betrokkenen zijn Almeerders. Een bergingsbedrijf heeft de voertuigen weggesleept.

ZEEWOLDE Vijf personen, in de leeftijd van 12 tot en met 19 jaar, uit Zeewolde raakten gisteravond gewond (niet ernstig) bij een eenzijdige aanrijding op de Gelderseweg. Dat gebeurde toen de 18-jarige bestuurder van een personenauto, komende vanuit de richting Trekkersveld, met het voertuig in een bocht in de berm terechtkwam en in een slip geraakte. Drie inzittenden zijn vanaf de achterbank uit de auto geslingerd. Allen zijn vervoerd naar het ziekenhuis in Harderwijk, waar voor het merendeel kneuzingen werden geconstateerd. De bestuurder bleek niet in het bezit van een rijbewijs en de niet verzekerde auto raakte total loss. Het voertuig werd door een bergingsbedrijf weggesleept.

Alcohol
ALMERE Een 24-jarige Almeerder kreeg gisteravond een bekeuring van 700 gulden en een rijverbod van vier uur. Hij was met zijn personenauto een wedstrijdje aan het doen op de Stedendreef en kwam bij de ademanalyse op 1 promille.

ALMERE Een 48-jarige Almeerder werd gisteravond aangehouden op de Grote Markt omdat hij niet voldeed aan een bevel van de politie. De man maakte deel uit van een groep mensen die aardig gedronken hadden en daarom werden geweerd in een horecagelegenheid. Daardoor ontstond er onenigheid en ondanks bemiddeling van de politie bleef het onrustig. De groep werd gesommeerd zich te verwijderen en wilde daaraan niet voldoen. Vervolgens werd de 48-jarige aangehouden en konden de overigen met behulp van twee politiehonden worden verwijderd.

ALMERE Een 21-jarige Almeerder, bestuurder van een bestelauto werd afgelopen nacht aangehouden op de Eilandendreef, nadat hij een eenzijdig ongeluk had veroorzaakt. Hij was met de achterzijde van zijn voertuig tegen de betonnen brugleuning gereden en had alcohol gedronken. De man kwam tot 1.2 promille bij de ademanalyse en kreeg proces-verbaal voor het rijden onder invloed. De GGD behandelde de man ter plekke, de brandweer reinigde het wegdek en een bergingsbedrijf sleepte het voertuig weg.

Vechtpartij
ALMERE Een 19-jarige Amsterdammer werd afgelopen nacht aangehouden omdat hij de openbare orde verstoorde en zich niet wilde verwijderen na bevel van de politie. Dat gebeurde bij een horecagelegenheid aan het Noordeinde waar even daarvoor (binnen) ruzie tussen twee groepen was geweest en waarbij de onenigheid zich op straat voortzette. Met behulp van de inzet van twee politiehonden konden beide partijen gescheiden worden. Twee personen werden daarbij gebeten en één daarvan was de aangehouden 19-jarige. Voordat hij werd ingesloten werd zijn verwonding in het Flevoziekenhuis behandeld.

Ongeval
LELYSTAD Een 15-jarige voetballer uit Lelystad brak gistermiddag zijn scheenbeen en werd van het Unicum terrein aan de Schouw door de GGD overgebracht naar het Zuiderzeeziekenhuis.

Aantreffen vuurwapen
LELYSTAD Zes mannen, vijf uit Lelystad in de leeftijd van 17 tot en met 21 jaar en een 18-jarige Amsterdammer werden gisteravond aangehouden. Dat gebeurde op de Botter waar bleek dat ze in het bezit waren van een klein handvuurwapen. Allen werden ingesloten voor verhoor en het wapen werd in beslag genomen. Eén van de Lelystedelingen, een 19-jarige, bleek niets met het wapen te hebben uit te staan en werd weer in vrijheid gesteld.

Evenementen
Het Bierfestival in Almere is evenals het Pleinfestival in Lelystad en het wielerevenement Ladiestour in Dronten voor wat de politie betreft goed verlopen.

Bij de eerste jonge Monumentendag in Almere kreeg het districtsbureau van de politie aan de Baljuwstraat zon honderd belangstellenden die zowel door de architect Ben Loerakker als door een gids van de organiserende vereniging Casla, Rob Rijbroek werden geïnformeerd.

De festiviteiten rond het Pieperfestival in Emmeloord zijn eveneens goed verlopen.

Easy-rider
URK In het kader van het brom-/snorfietsproject werden er gisteravond van 19.00 tot 20.30 uur gecontroleerd. Negen eigenaren kregen in het totaal 13 bekeuringen. 3 x niet dragen helm, 2 x geen bromfietscertificaat, 1 x niet het juiste plaatje op voorspatbord (geel/oranje), 1 x geen verzekering, 1 x nog geen 16 jaar en 5 x opgevoerd vermogen.

Vernielingen / baldadigheid
EMMELOORD Op verschillende plaatsen werden in de nacht van zaterdag op zondag vernielingen gepleegd. Spiegels werden vernield van autos die geparkeerd stonden aan de Pilotenweg, Kennermerlandlaan, Nieuwlandenlaan (2x), Drostlaan (2x). Van een auto die geparkeerd stond en wegreed van het Veerplein werd een ruit vernield. En uit een tuin aan de Lindenlaan werden meerdere kabouters weggenomen.