Twaalf ambassadeurs bij opening Grand Hotel Karel V, Utrecht

PERSBERICHT - Zondag 10 september 2000

'Internationale' opening Grand Hotel Karel V
Twaalf ambassadeurs vervullen wens hotel

Zondagmiddag 10 september is het 5-sterrenhotel Grand Hotel Karel V-Utrecht op internationale wijze geopend. Naast de burgemeester van Utrecht en de Commissaris van de Koningin van de provincie Utrecht, namen maar liefst twaalf ambassadeurs deel aan de openingsceremonie. De vertegenwoordigers uit het voormalige rijk van keizer Karel V waren afkomstig uit Haïti, Mexico, Peru, België, Tsjechië, Uruguay, Venezuela, Colombia, Italië, Cuba, Hongarije en Ecuador. Tevens heeft Grand Hotel Karel V-Utrecht vanmiddag officieel de 5-sterren classificatie ontvangen uit handen van het Bedrijfschap Horeca & Catering. Hiermee is Grand Hotel Karel V-Utrecht het eerste 5-sterrenhotel in de regio Utrecht.

Opening
'Your Excellencies, please make one wish for yourselves and one wish for the hotel'. Dit waren de woorden waarmee Toon Naber, general manager van Grand Hotel Karel V-Utrecht, het teken gaf om de openingshandeling te verrichten. Vervolgens gooiden de twaalf ambassadeurs ieder een handgeslagen 'gouden' Carolus-gulden in de wensput van het hotel. Vuurwerk en goudkleurige ballonnen vormden de apotheose van de officiële openingsceremonie.

Van klooster tot 5-sterrenhotel
Na een drie jaar durende restauratie is het hotel nu echt 'af'. Het imposante hoofdgebouw aan de Springweg werd tussen 1348 en 1350 gebouwd door de Utrechtse vestiging van de Ridderlijke Duitsche Orde, een kloostergemeenschap van hospitaalridders. Aan het hoofdgebouw zijn in de loop der tijd andere gebouwen toegevoegd. Het complex fungeerde door de eeuwen heen als klooster, ontvangstcentrum en Militair Hospitaal. Nadat krakers het monument een aantal jaren bezet hadden, is het nu in gebruik als luxe congrescentrum, restaurant en hotel. Alle fasen hebben hun sporen nagelaten.

Grand Hotel Karel V is een ontwikkeling van De Vechtse Slag N.V., met participatie van De Hooge Raedt Groep B.V. De Vechtse Slag N.V. ontwikkelde bungalowparken en participeerde in de ontwikkeling van Chateau St. Gerlach in Houthem. De Hooge Raedt Groep B.V. is o.a. eigenaar van 7 hotels en Euroase Parcs (22 bungalowparken/ campings).

Noot voor de redactie/

Noot voor redacties