Campagne 'Is er een pil voor de zieke geneesmiddelenmarkt?'

Datum nieuwsfeit: 11-09-2000
Stichting Wemos

pt00.htm"

Geneesmiddelenprogramma

11 september 2000

Amadou uit West-Afrika is ziek van de geneesmiddelenmarkt. Hij heeft de Afrikaanse slaapziekte (Trypanosomiasis) en er is geen kans op genezing. Goede medicatie is te duur of niet beschikbaar. Stichting Wemos, organisatie voor internationale gezondheidsvraagstukken, voert drie jaar lang campagne en vraagt aandacht voor deze problematiek. De komende maanden spreekt zij met apothekers, apothekersassistenten en artsen over oplossingen voor de falende geneesmiddelenmarkt op congressen van Optima Farma, KNMP en KNMG. Ook biedt Wemos de congresbezoekers de gelegenheid om met een Zuidelijke collega in discussie te gaan.

Campagneproblematiek

Met de slogan 'Is er een pil voor de zieke geneesmiddelenmarkt?' daagt Wemos tevens nationale en internationale overheden, farmaceutische industrie en Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) uit mee te denken over hun verantwoordelijkheid in de ongelijke toegang tot medicijnen.

Binnen de complexiteit van het onderwerp richt de campagne zich op reeds ontwikkelde geneesmiddelen en vaccins voor tropische ziektes, die niet worden geproduceerd vanwege onder andere een gebrek aan winstgevende afzetmarkt. Zo is eflornithine, een geneesmiddel tegen Afrikaanse slaapziekte, uit de handel genomen toen bleek dat het niet geschikt was tegen kanker. Ook de drie andere beschikbare medicijnen tegen Afrikaanse slaapziekte dreigen uit de handel te worden genomen, omdat ze commercieel niet interessant zijn.

Mogelijke deeloplossingen

Marjan Stoffers, project-coördinator bij Wemos: "Het is schandalig dat mensen als Amadou ten dode zijn opgeschreven door een falende geneesmiddelenmarkt. Aan deze onrechtvaardigheid moet een einde komen. Te denken valt aan het verkrijgen van patentrecht door publieke instellingen. Of aan het instellen van een code voor maatschappelijk ondernemen voor de farmaceutische industrie." Minister Herfkens van Ontwikkelingssamenwerking pleit voor een speciaal fonds waarmee het bedrijfsleven winst wordt gegarandeerd als ze nieuwe, effectieve vaccins en medicijnen ontwikkelt.

Activiteiten

Naast het bezoeken van beurzen, verspreidt Wemos brochures en artikelen en geeft zij lezingen en workshops. Tevens neemt zij actief deel aan het virtuele debat 'Medicijnen voor de armen', een initiatief van het ministerie van Buitenlandse Zaken.

In de campagne werkt Wemos onder andere samen met Artsen Zonder Grenzen, Cordaid, Pharmacie en Ontwikkelingssamenwerking en Health Action International.

Noot voor redacties