Verhoging adviesprijs diesel voor Shell onontkoombaar

Datum nieuwsfeit: 11-09-2000
Shell

Verhoging adviesprijs diesel nu ook voor Shell onontkoombaar

11-09-2000
DEN HAAG - Shell Nederland Verkoopmaatschappij B.V. heeft vandaag besloten haar adviesprijzen voor diverse motorbrandstoffen m.i.v. woensdag 13 september te wijzigen, als gevolg van de ontwikkeling van de internationale productnoteringen, in combinatie met de dollarkoers.

Shell's adviesprijzen van benzines worden met 2 cent per liter verlaagd, waarmee de adviesprijs voor een liter Euro ongelood (de meest getankte benzine) op Fl. 2,67 komt.

Shell heeft haar adviesprijs voor diesel echter met 4 cent moeten verhogen, naar Fl. 2,03. De reden is dat de zogeheten productnoteringen (inkoopprijzen) van dieselolie hoog zijn gebleven, ondanks de lichte daling van de prijzen van ruwe olie, na het besluit van OPEC gisteren om de productie van ruwe olie te verhogen. Overigens hebben we geconstateerd dat bij andere maatschappijen de aan de pomp gehanteerde prijzen voor dieselolie al eerder zijn verhoogd, naar circa Fl. 2,03.

Afgelopen donderdag (7 september) maakte de verkooporganisatie van Shell in Nederland bekend eenmalig een toen eigenlijk noodzakelijke prijsverhoging met ongeveer een stuiver tijdelijk niet door te voeren, om een handreiking te doen aan de transportsector, vanwege de uitzonderlijke situatie waarin deze sector zich op dit moment bevindt. De adviesprijs voor diesel bleef daarmee toen op Fl. 1,99. Shell gaf daarbij wel aan dat een dergelijke opstelling voor Shell Nederland Verkoop-maatschappij uiteraard een ongewenste bedrijfsvoering met zich meebrengt, die maar korte tijd en bij hoge uitzondering kan plaatsvinden. Dit gezien de geringe marges die in deze sector worden gerealiseerd. Zoals bekend bedraagt de bruto winst voor verkooporganisatie en pomphouder samen na aftrek van kosten enkele centen per liter.

Shell gaf vorige week te kennen de uitkomsten van het beraad van de OPEC-landen van gisteren te willen afwachten, in de hoop dat dit mogelijk zou kunnen leiden tot een neerwaartse prijsontwikkeling. Shell schetste daarbij evenwel al de mogelijkheid dat de prijzen voor ruwe olie wellicht zouden kunnen dalen als OPEC zou besluiten de productie te verhogen, maar dat de productnoteringen voor de diverse geraffineerde producten niet (noodzakelijk) zouden meedalen. Dit blijkt nu voor dieselolie inderdaad het geval te zijn. De productnoteringen voor diesel zijn vandaag zelfs verder gestegen.

Shell heeft begrip voor de moeilijke situatie van de transportsector, maar gezien de hierboven geschetste prijsontwikkeling op de internationale markt, kan Shell Nederland Verkoop-maatschappij een verhoging van de dieseladviesprijs helaas niet langer achterwege laten.

Shell Persdienst,
tel.: 070 - 377 8750