Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

KLM en Northwest Airlines vernieuwen de World Business Class

Datum nieuwsfeit: 11-09-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

00/035
KLM PRODUCT NIEUWS

Verbeterd product biedt meer comfort en meer dan 50% extra leefruimte KLM EN NORTHWEST AIRLINES VERNIEUWEN DE WORLD BUSINESS CLASS

AMSTELVEEN, 11 september 2000. KLM en Northwest Airlines vernieuwen de World Business Class. De pitch (de afstand tussen de stoelpoten van twee rijen stoelen) wordt vergroot van 119,4 naar 152,4 centimeter (van 47 naar 60 inch). Hierdoor neemt de beenruimte (afstand tussen stoelkussen en rugleuning van volgende stoel) voor de passagier met meer dan de helft toe en kan de rugleuning verder in de ligstand. Met minder stoelen in de World Business Class heeft het cabinepersoneel meer tijd om persoonlijke aandacht aan de passagier te geven. Andere belangrijke vernieuwingen die KLM in de World Business Class aanbiedt zijn: een service concept op maat naar wensen van de passagier, de introductie van de Chef's suggestion en de herintroductie van de rijsttafel.

KLM en Northwest Airlines streven ernaar om kwalitatief hoogwaardige en vergelijkbare producten aan te bieden met ruimte voor accentverschillen en eigen identiteit. KLM investeert 11 miljoen EUR in deze productvernieuwingen voor de World Business Class. In 1999 investeerde KLM al 27 miljoen EUR in de World Business Class voor onder meer een nieuwe stoel en het personal video systeem.

Nieuwe pitch vanaf november 2000
De World Business Class wordt aangeboden op alle intercontinentale vluchten. Bij KLM wordt de 60-inch pitch geïnstalleerd op de Boeing 747 en de MD 11 toestellen. In november 2000 heeft de eerste Boeing 747 de nieuwe pitch en eind maart 2001 zal in de Boeings 747 de nieuwe pitch zijn ingevoerd. Eind mei 2001 zijn alle MD-11 toestellen omgebouwd. De B767 die vooral in Europa en de middellange afstanden vliegt (voornamelijk Midden-Oosten en West-Afrika), wordt niet van de nieuwe pitch voorzien.

Northwest Airlines zal in september 2000 een start maken met de ombouw van de gehele internationale vloot (DC-10, 747-200 en 747-400). De internationale First Class Service zal hiermee op 1 oktober 2000 verdwijnen. De verwachting is dat Northwest Airlines alle toestellen voor maart 2001 heeft aangepast.

Meer slaapcomfort
De 60 inch wordt ingevoerd op lange vluchten van gemiddeld zes tot twaalf uur. Om het slaapcomfort op deze lange vluchten te verbeteren kan de rugleuning van de stoel nu verder naar achteren worden versteld: van 130 graden naar 150 graden.

Een andere kijk op de service aan boord
Naast de nieuwe pitch is ook het service concept aan boord vernieuwd. Voorafgaand aan de ontwikkeling hiervan heeft KLM eerst een onderzoek gedaan naar de gevoelsbeleving van de passagier tijdens een vlucht. Uit panelonderzoek, waaraan zowel passagiers als cabine personeel hebben deelgenomen, is gebleken dat de vlucht voor een reiziger doorgaans in een aantal fasen verloopt: er is eerst behoefte aan rust bij het binnenkomen, dan wil de passagier zich nestelen in de stoel met persoonlijke spullen en vervolgens heeft de passagier behoefte aan entertainment of gelegenheid tot werken en slapen.

KLM heeft de timing van de service en de producten zo aangepast dat de passagier zich gedurende de verschillende fasen van de vlucht het meest op zijn gemak voelt. Zo krijgt het cabinepersoneel bijvoorbeeld meer tijd voor de ontvangst aan boord, wordt voor de start een video met rustgevende zwaanbeelden afgespeeld terwijl net voor de landing meer actieve beelden en muziek worden getoond. Verder krijgt de passagier meer keuze uit verschillende maaltijden en momenten waarop hij deze maaltijden geniet, zodat dit beter aansluit op zijn persoonlijke plannen tijdens de vlucht: eten, slapen, ontspannen of werken. De aangepaste service en producten zullen op 1 december 2000 zijn ingevoerd.

Meer variatie in maaltijden
KLM-passagiers kunnen op nachtvluchten kiezen voor een lichte maaltijd die tegelijk met het drankje na de start wordt geserveerd, in plaats van een volledige hoofdmaaltijd. Deze 'supper/ night cap service' is bedoeld voor reizigers die van een maximale nachtrust willen genieten.

Bij zowel KLM als Northwest Airlines wordt de Skybreak geïntroduceerd. Tussen de reguliere geserveerde maaltijden en drankjes door, kan de passagier altijd van een extra drankje en een hartige en/of zoete snack genieten.

De rijsttafel is terug
Voor de hoofdmaaltijden aan boord heeft KLM nieuwe stijlen ontwikkeld. Er is een traditionele keuze tussen een vlees- of visgerecht en er is de 'Chef's Suggestion'. Ook de Indonesische Rijsttafel, die vroeger in KLM's Royal Class werd geserveerd en zeer geliefd was, zal nu in de World Business Class op vluchten vanuit Amsterdam en Amerikaanse bestemmingen worden aangeboden. Op routes waar de rijsttafel niet wordt geserveerd, zal een Frans gerecht als een van de drie keuzes op het menu staan. Voor de Chef's suggestion werkt KLM nauw samen met het Gilde van Meesterkoks. Robert Kranenborg, de voormalig cuisinier van het tweesterrenrestaurant La Rive in het Amstel Hotel, tekent voor de stijl en presentatie van de hoofdmaaltijden. Ook bij Northwest Airlines is de kwaliteit van de hoofdmaaltijd verbeterd.

De passagier hoeft voortaan niet meer zijn dessert vanaf de menukaart te kiezen. Het dessert wordt apart geserveerd vanaf een serveerwagen, zodat de passagier ter plekke een keuze kan maken uit bijvoorbeeld kaas, vers fruit of een zoet nagerecht.

Wijnkennis aan boord
Het KLM cabinepersoneel heeft haar kennis van de wijnen aan boord vergroot, zodat zij de passagiers beter kunnen adviseren in hun wijnkeuze. KLM is trots op de samenwerking met Hubrecht Duijker voor de wijnselectie. Duijker, een bekende Nederlandse wijnschrijver die international erkenning geniet voor zijn werk, heeft meerdere onderscheidingen gekregen waaronder een literaire prijs van de Academie du Vin de Bordeaux (1999).


-2-
Continu investeren in product en service
De introductie van de 60-inch pitch en de overige productvernieuwingen zijn in lijn met de strategie van KLM en Northwest om blijvend te investeren in het product en de service voor de passagier. In 1999 introduceerde KLM een nieuwe Business Class stoel en een entertainment systeem met ruimere keuzemogelijkheden. Ook werd het cabine-interieur vernieuwd en werden de Royal Wing en Business Class Lounges op Schiphol vergroot en opnieuw ingericht. (Voor een productoverzicht van KLM's World Business Class zie bijlage).

Northwest heeft eveneens de cabine interieurs en lounges vernieuwd. In Chicago O'Hare, Memphis, Minneapolis/St.Paul en San Francisco worden nieuwe World Clubs geopend.

KLM en Northwest Airlines introduceerden in 1994 de World Business Class en zijn tot nu toe de enige alliantie die een gezamenlijk Business Class product aanbiedt. KLM en Northwest waren de eerste twee luchtvaartmaatschappijen die in de VS de 'anti-trust immuniteit' verkregen. Hierdoor kunnen Northwest en KLM praktisch als één maatschappij opereren. De twee luchtvaartmaatschappijen bieden gezamenlijke vluchten aan tussen 17 bestemmingen in Noord-Amerika en Amsterdam. KLM en Northwest vliegen samen met hun partners naar meer dan 600 steden in bijna honderd landen op zes continenten

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
KLM Mediarelaties 020-649-4545 of www.klm.com
Sandra Maas

Northwest Mediarelaties # 1-612 726 2331of http: www.nwa.com Douglas Killian

Foto's van de KLM World Business Class (nieuwe producten & 60 inch pitch) zijn verkrijgbaar via KLM mediarelaties (elektronisch -lage resolutie- en print). Een foto van de vernieuwde World Business Class kunt u ook zien op de 'perspagina' van about.klm.com

AMS/AR/SM

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie