SNT doet overname van Duitse top speler in CRM

Bron: SNT Groep NV
SNT Groep NV

12-09 PERSBERICHT: SNT doet overname van Duitse top speler in CRM

SNT doet overname van Duitse top speler in Customer Relationship Management (CRM)

ZOETERMEER/FRANKFURT, 12 september 2000 - SNT Group NV neemt 100% van de aandelen van Diatel Direkt Kommunikations AG in Duitsland over. Met deze overname, in combinatie met de overname van Jost Telemarketing GmbH twee maanden geleden, verkrijgt SNT een sterke positie in een van de snelst groeiende Europese markten voor uitbesteding van customer relationship management-diensten (CRM).

Diatel Direkt Kommunikations AG
Onder leiding van drie dertigers (de heren Vogel, Knoll en Ganzert) is Diatel Direkt Kommunikations AG uitgegroeid tot marktleider in de financiële en verzekeringssector in Duitsland op het gebied van hoogwaardig customer relationship management. Diatel verwacht dit jaar een geconsolideerde jaaromzet van DM 25 miljoen te behalen (DM 40 mio inclusief minderheids participaties). Het bedrijf is ook in andere marktsectoren hard op weg naar een leidende positie, mede door innovatieve diensten zoals bijvoorbeeld de ondersteuning van verkooporganisaties via het business-to-business internetportaal, "bLounge".

Diatel heeft meer dan 300 werkplekken en opereert vanuit vier vestigingen in Frankfurt, München, Berlijn en Chemnitz. Binnenkort volgt uitbreiding met circa 200 tot 250 werkplekken op twee andere locaties. De dienstverlening van Diatel omvat vergaande ondersteuning van opdrachtgevers op het gebied van customer relationship management middels callcenter dienstverlening, e-mail verwerking, data analyse en fulfillment activiteiten. Hiervoor worden intelligente, deels zelf ontwikkelde, softwareapplicaties gebruikt. Een van de nieuwste ontwikkelingen is "bLounge", een web-portaal dat dienst doet als een multimediaal, on-line en interactief informatieplatform voor verkooporganisaties van grote verzekeringsmaatschappijen. Door de verkopers on-line te ondersteunen met agenda planning, projectinformatieverwerking en lead-generatie kunnen klanten een sterke efficiency-verhoging realiseren. Dergelijke dienstverlening, met een hoge toegevoegde waarde, vereist vergaande integratie van systemen en processen tussen Diatel en haar opdrachtgevers. Deze systeemintegratie geeft aanleiding tot het aangaan van lange-termijnrelaties met opdrachtgevers. In een aantal gevallen is hierbij gekozen voor de oprichting van joint ventures met opdrachtgevers (co-sourcing model).

SNT Deutschland AG
De overname van Diatel komt twee maanden nadat SNT Jost Telemarketing GmbH in Limburg Offheim heeft overgenomen, een kwaliteits CRM-dienstverlener voor onder andere de reisbranche. Beide bedrijven worden ondergebracht in SNT Deutschland AG, waarvan de directie zal worden gevoerd door het huidige management van Diatel en Jost. Vanaf 1 juli 2000 zullen de overnames een positieve bijdrage leveren aan de winst per aandeel van SNT Group. De aandeelhouders van Diatel worden deels betaald in contanten en deels in aandelen van SNT Deutschland AG. Na de overname houden zij te samen een belang van 24% in de Duitse dochteronderneming van SNT. De contante overnamesom en een kapitaalverhoging van DM 10 miljoen in SNT Deutschland financiert SNT uit de beschikbare liquide middelen. De overname zal binnen enkele weken worden afgerond.

Tobias Walraven, president directeur van de SNT Group: " SNT Deutschland is nu uitstekend in staat om haar positie op de snel groeiende Duitse markt voor customer relationship management verder te ontwikkelen. De reputaties en het management van Jost en Diatel in combinatie met de kennis, systemen en kapitaalverhoging van SNT zijn een goede uitgangspositie voor expansie."

Eind 2000 zal SNT Deutschland AG kunnen beschikken over circa 600 werkplekken. Met KPN Telecom is reeds een intentieverklaring getekend dat de customer relationship management-diensten voor de beoogde ISP lancering in Duitsland, later dit jaar, aan SNT Deutschland AG zal worden uitbesteed.

Over SNT
SNT heeft als één van de eerste contactcenters in Europa mogelijkheden ontwikkeld om opdrachtgevers te ondersteunen op het gebied van CRM. Hiertoe maakt SNT onder meer gebruik van haar technische en procesmatige expertise om inkomend telefoon- en internetverkeer geïntegreerd af te handelen. Daarnaast houdt SNT zich bezig met consultancy activiteiten op het gebied van klantvriendelijkheid en bereikbaarheid. Met ruim 4300 medewerkers verleent SNT vanuit

19 vestigingen in Nederland, België en Duitsland goede service aan miljoenen consumenten. Over 1999 realiseerde SNT een omzet van NLG 179 miljoen. SNT streeft naar een top 10 positie in de Europese markt voor CRM en customer care. De overnames in Duitsland passen in SNT's Europese expansiestrategie om vestigingen te krijgen in de belangrijke taalgebieden in Europa. Als eerste Nederlandse e-mail- en callcenter kreeg SNT op 3 maart 2000 een notering aan de AEX.