Politiebericht Friesland

Datum nieuwsfeit: 12-09-2000

Politiebericht Friesland: Fryslân 12-09-2000
Politieberichten van 11/9 (13.00) t/m 12/9 (07.00)

Leeuwarden: getuigen gezocht
In de nacht van zondag 10 september op maandag 11 september, omstreeks 01.30 uur, is op een parkeerplaats van de Bagijnestraat een auto in brand gestoken. Het betreft een groene Ford Focus, een auto die in gebruik was van de lokale omroep Mercurius. De politie Midden Friesland zoekt getuigen in verband met deze brandstichting. Deze kunnen zich melden op telefoon 058 880 8484.

Heerenveen: vernieling personenwagens
Tussen zaterdag 20.00 uur en maandag 10.00 uur zijn vernielingen gepleegd aan negen personenwagens, die geparkeerd staan bij een bedrijf aan de Skrynmakker. Een aantal wagens is bekrast aan de zijkant, van een aantal is het embleem afgebroken. De schade wordt op enkele duizenden guldens geschat. Een 32-jarige inwoner van Dronrijp heeft aangifte gedaan.

Lemmer: winkeldiefstal
Maandag omstreeks 15.20 uur werd een flesje beerenburg ter waarde van 8,95 gulden ontvreemd uit een winkel aan de Betelgeuze. De 47-jarige verdachte uit Lemmer kon worden aangehouden. In eerste instantie gaf ze een valse naam op, maar op het bureau werd ze herkend. Ze is met een dagvaarding en transactievoorstel van 390 gulden om 18.20 uur heengezonden.

\ Drachten: zakkenrollen
Gistermiddag omstreeks 17.30 uur deed een 32-jarige inwoonster van Drachten boodschappen in een winkel aan de Handwerkerszijde. Terwijl ze had betaald liep ze naar buiten. Meteen bedacht ze zich dat ze haar portemonnee bij de kassa had laten liggen. Deze was echter al verdwenen. In de protemonnee zat een geringe hoeveelheid geld en bankbescheiden. De vrouw heeft aangifte gedaan.

Leeuwarden: eenvoudige mishandeling
Gisteren omstreeks 18.15 uur stak een 18-jarige inwoner van Leeuwarden over op het Zuiderplein. Hij werd hierbij geraakt door een auto. De bestuurder stapte vervolgens uit en sloeg de aangever op het gezicht en in de buik. De 18-jarige inwoner van Leeuwarden heeft aangifte gedaan.

Buitenpost: rijden met drank
Gisteren omstreeks 19.00 uur werd een 49-jarige inwoner van Stroobos aangehouden aan de Kuipersweg te Buitenpost. Hij bleek te hebben gedronken. Hij had geen papieren bij zich. Ook weigerde hij te blazen, zowel op straat als het bureau. Ook bleek zijn rijbewijs te zijn ingevorderd tot juni 2002. Hij kreeg zowel een proces-verbaal voor de weigering om te blazen, als voor het rijden zonder geldig rijbewijs. De auto is in beslag genomen.

Leeuwarden: rijden met drank op
Omstreeks middernacht is een 55-jarige inwoner van Leeuwarden aangehouden in de Oude Oosterstraat. Hij bleek te hebben gedronken. Op het bureau blies hij 715 ug/l. Hij kreeg een rijverbod van 8 uur. Tevens is zijn auto in beslag genomen.

Oosterwolde: rijden met drank op
Vannacht omstreeks 00.40 uur is een 34-jarige automobilist uit Oosterwolde aangehouden op de Johannes Koenesweg. Hij bleek op het bureau 445 ug/l te blazen. Hij kreeg een rijverbod van vier uur.

Leeuwarden: autobrand
Tussen 00.30 uur en 02.45 werd een auto in brand gestoken die geparkeerd stond op het bruggetje tussen Snakkerburen en Leeuwarden. De auto is totaal uitgebrand. De brandweer heeft de brand geblust. De auto was kort daarvoor gestolen. Aangifte is gedaan door een 39-jarige inwoonster van Leeuwarden. De technische recherche zal een onderzoek instellen.

Woudsend: tractor verliest wiel
Gister omstreeks 19.10 uur reed een tractor, bestuurd door een 18-jarige inwoner van Nijemirdum, van Sneek richting Balk. Op het moment dat hij zich op de brug bevond (De Dyk) naderde vanaf de tegengestelde richting een auto, bestuurd door een 49-jarige inwoner van Sondel. Op de brug konden ze elkaar in principe passeren, ware het niet dat vlak voor ze elkaar passeerden aan de tractor het linkerachterwiel afbrak. Het wiel raakte de auto. De tractor, met daarachter bevestigd een wagen met gras, gleed verder de brug af en kwam tot stilstand tegen een muurtje rond het terras van een horecagelegenheid. Het wiel raakte hierbij nog een fiets die geparkeerd stond tegen de gevel. De auto is afgesleept, de trekker is door personeel van het bedrijf zelf afgevoerd.

Bureau Voorlichting & PR, telefoon 058 - 880 8272