Meerderheid internettend Nederland trouw aan opstartpagina

Datum nieuwsfeit: 12-09-2000
Helft Nederlandse internetters heeft geen bezwaar tegen reclame op opstartpagina

Meerderheid is trouw aan opstartpagina

Rotterdam, 12 september 2000 - Tijdens een representatief onderzoek van Blauw Research gaf meer dan de helft van de 939 online respondenten aan geen bezwaar te hebben tegen reclame op hun opstartpagina. Bovendien gebruikt bijna 70% al langer dan een jaar dezelfde opstartpagina.

Van de internetters geeft ruim een derde aan dat zij de homepage van hun provider gebruiken als opstartpagina. Bijna 70% is het laatste jaar trouw gebleven aan hun opstartpagina (met name aan homepages van nieuwspagina's is men loyaal). Degenen die niet de opstartpagina van hun provider gebruiken wisselen minimaal één keer van opstartpagina.

Internetdiensten
Een derde van de internetters maakt dagelijks gebruik van de diensten van de opstartpagina. Nieuwsrubrieken en search-engines zijn de populairste diensten en worden door bijna de helft van de respondenten geraadpleegd. Diensten als routeplanners en Tv-gidsen worden door veel gebruikers gewenst, maar worden vaak niet door hun providers aangeboden. Gratis diensten als SMS en E-cards, chat- en dating-diensten en games worden vaker door jongeren tot 20 jaar gebruikt dan door oudere internetters. Reisdiensten zijn met name populair bij jongeren tussen 21 en 30 en bij ouderen boven de 50, terwijl overheidsdiensten voornamelijk gebruikt worden door internetters boven de 40. Verder worden financiële diensten voornamelijk door zelfstandigen en gepensioneerden op prijs gesteld. Scholieren, studenten en werknemers tussen de 16 en de 30 jaar geven de voorkeur aan banen- en carrièregerelateerde diensten.

Over Blauw
Blauw Research is het snelst groeiende onderzoeksbureau in Nederland met 80 medewerkers en een omzet van 7 mln. Euro. Internet staat centraal in de strategie van Blauw, een full-service onderzoekspartner op het gebied van klant- en medewerkerrelaties, corporate image, merk-, en communicatievraagstukken en (nieuwe) media. Blauw is vooral actief in de IT-markt, telecommunicatie, financiële services en e-business.

Blauw Research bv maakt samen met Blauw Contactcenter bv, Blauw New Media bv en Bureau Lagendijk bv deel uit van de Blauw Group bv, dat is opgericht in 1991 en is aangesloten bij de branchevereniging voor onderzoeksbureaus, VMO. Voor meer informatie bezoek de Website van Blauw op www.blauw.com.

Hinke de Koning Communicatie
Telefoonnummer: +31 (0) 187 470 233