Toyota Prius eerste hybride-auto in serieproductie

Datum nieuwsfeit: 12-09-2000
AutoRai

Toyota Prius, eerste hybride-auto in serieproductie 12-9-00 12:55:00. s Werelds eerste, in serieproductie gebouwde hybride-auto, de Toyota Prius, wordt vanaf half oktober dit jaar leverbaar op de Nederlandse markt en distributeur Louwman & Parqui B.V. heeft de prijs van deze bijzondere auto, die zowel een benzine- als een elektromotor heeft, vastgesteld op 52.990,-/euro 24.045,81. De fraaie hybride-techniek werd onlangs nog bekroond met een prestigieuze Engine of the Year Award.

De Prius, waarvan de naam voorloper betekent, staat voor een uniek concept omdat de de benzine- en elektromotor niet alleen afzonderlijk, maar ook tegelijkertijd kunnen werken. Geheel afhankelijk van de gevraagde snelheid en de acceleratie, bepaalt een elektronische regeleenheid welk aandeel van de elektromotor wordt gevraagd en welk aandeel van de verbrandingsmotor. Bij het starten en bij lage snelheden is de elektromotor actief, omdat de verbrandingsmotor dan veel minder efficiënt is. Op dat moment is er geen uitstoot van uitlaatgassen. Afhankelijk van de omstandigheden activeert de regelunit de benzinemotor. Als de bestuurder de auto remt of hij snelheid vermindert, schakelt de elektromotor automatisch over op een generatorstand en wordt de bewegingsenergie van de wielen aan hem overgedragen. Mede met deze geleverde energie wordt de accu opgeladen, waardoor de actieradius verder wordt vergroot.

Het grote voordeel van de hybride-auto boven de geheel elektrische autos die Toyota ook al op kleine schaal produceert, is dat de hybride-auto zijn eigen accus kan opladen, terwijl een volledig elektrische auto gemiddeld na zon 200 kilometer rijden, stroom moet bijtanken. Een hybride-auto kan net zo ver of zelfs verder komen dan een conventionele benzine-auto.

De Toyota Prius maakt gebruik van geavanceerde nikkel-metaal hybride-accus om het milieu ook op dit vlak zo veel mogelijk te dienen. Deze accus zijn licht, compact en krachtig, hebben een hoog vermogen en behoeven een korte oplaadtijd. Ook de benzinemotor die in de auto te vinden valt, behoort tot de meest moderne in zn soort. Het is een 1,5 liter viercilinder, die zo geconstrueerd is, dat er een maximaal rendement wordt geleverd tegen een laag verbruik en minimale uitstoot. De krachtbron maakt gebruik van Toyotas VVT-i-techniek, het variabele kleptiming-systeem.

Uiteraard zorgt het efficiënte gebruik van de hybride-technologie voor een significant lager brandstofverbruik en een gereduceerde emissie van schadelijke stoffen, vooral bij het rijden in druk stadsverkeer. De Toyota Prius heeft genoeg aan 5,1 liter loodvrije benzine per honderd kilometer (gecombineerde Europese rijcyclus) en stoot 120 g/km CO2 uit, wat ongeveer veertig procent minder is dan een vergelijkbare conventionele auto met automatische transmissie en benzinemotor. De uitstoot van andere schadelijke stoffen is zo laag dat de Prius al aan de Europese Step IV-normen voldoet, die pas in 2005 zullen gelden. Volgens de Europese standaard testcondities is de emissie-uitstoot van de Prius 0,63 g/km koolmonoxide (CO)m 0,05 g/km koolwaterstoffen (HC) en 0,05 g/km stikstofoxiden (Nox).

Tot 1 juli 2002 is er een akkoord dat de auto vrijgesteld is van BPM. En doordat de Houderschapsbelasting niet berekend wordt over het hybride-systeem en de accus, valt de auto in een lagere gewichtsklasse. De genoemde prijs van de Toyota Prius is overigens inclusief onder andere de standaard automatische airconditioning, automatische transmissie, lichtmetalen velgen, ABS, twee airbags en een fraai multifunctioneel kleurendisplay, waarmee niet alleen de bediening van de audio geregeld kan worden (touch-screen), maar waarop ook informatie gegeven wordt over de actuele aandrijving van de auto. En het mooiste van dit alles blijft misschien nog wel dat er ondanks alle aanwezige techniek die de auto zeer zuinig en aanzienlijk schoner maakt, geen concessies zijn gedaan ten aanzien van rij-eigenschappen, comfort en ruimte