Boxman.nl verwacht snelle toename internet shopping

Datum nieuwsfeit: 12-09-2000
Geachte redactie,
Op verzoek van onze klant Boxman Nederland sturen wij u onderstaand persbericht toe.
Met vriendelijke groet.
Erik Visser
Van Luyken Communicatie Adviseurs
tel 023 540 04 24
fax 023 535 48 06

Boxman.nl verwacht snelle
toename internet shopping

Amsterdam, 12 september 2000 - De Nederlandse online muziekwinkel Boxman verwacht begin volgend jaar een explosieve groei van internet shopping. Een jaar na de opening (1 september 1999) blijkt 60 procent van de klanten terug te keren op www.boxman.nl voor herhaalaankopen. In het tweede jaar in Nederland concentreert Boxman zich op de samenwerking met andere sterke websites. Hiervoor is een nieuw systeem ontwikkeld, waarmee partners het aanbod van de op hun sites aangeboden cd's, dvd's en games zelfstandig kunnen bepalen en aanpassen.

Dat de verkopen via het internet snel zullen toenemen, baseert managing director
Jurgen Post van Boxman op onderzoekgegevens. "Terwijl aanvankelijk bleek dat er vier jaar zat tussen het moment dat iemand voor het eerst ging internetten en dat hij zijn eerste aankoop deed, is die periode nu teruggebracht tot anderhalf jaar. Aangezien vorig jaar de grote doorbraak volgde van het aantal internetters, verwacht ik dat de verkopen ergens begin volgend jaar geweldig zullen stijgen. Er zijn ook andere aanwijzingen. Zo blijkt dat internetters vijftig minuten per dag online zijn, dat is 25 procent meer tijdsbesteding dan vorig jaar. Ook is bekend dat oudere doelgroepen, waarop wij ons richten, meer shoppen op het internet dan bijvoorbeeld jongeren die vooral chatten. Bovendien zijn cd's het populairste aankoopartikel op het internet."

De presentatie van de Pan European Partnership Solution (PEPS) bij potentiële partners is enthousiast ontvangen. Met dit systeem biedt Boxman websites volop ruimte een eigen winkel met cd's, dvd's en games samen te stellen en aan te bieden aan hun bezoekers. De propositie heeft ertoe geleid dat krachtige sites besloten hebben een samenwerking aan te gaan met Boxman. Onder het motto shop en swing ging MTV, het toonaangevende speciale muziekkanaal op televisie, begin dit jaar al met Boxman in zee. Inmiddels is het aantal partnerships spectaculair gestegen. Zo is het cd-aanbod op onder meer veronica.nl, yahoo.com (Europa), tripodnet.nl (een lycos company), carp.nl, queer.nl en ster.nl afkomstig uit de Boxman winkel.

Online advertising is het speerpunt in Boxman's reclamecampagnes voor het komende jaar. Ook direct marketingacties en radiocommercials maken onderdeel uit van de initiatieven om nieuwe klanten naar boxman.nl te laten surfen en aankopen te laten doen. Daarnaast zijn tal van joint promotions met partners in aantocht. In het Nederlandse venster van MTV worden Boxman commercials uitgezonden en abonnees van het Veronica blad kunnen rekenen op interessante aanbiedingen.

Noot voor redacties