Bedrijven claimen teveel ruimte

Stichting Natuur en Milieu

12 september 2000

Bedrijven claimen teveel ruimte

Werkgevers, werknemers en industriesteden beginnen oog te krijgen voor de noodzaak om bestaande bedrijventerreinen beter te benutten. In hun vandaag gepresenteerde manifest 'Ruimte voor bedrijven' bepleiten zij echter vooral de aanleg van meer nieuwe bedrijventerreinen. Stichting Natuur en Milieu vindt hun ruimteclaim veel te hoog. Beter benutten van bestaande ruimte voor bedrijven in steden, en het intensiever bebouwen van reeds geplande bedrijventerreinen maakt nieuwe plannen overbodig. Dat blijkt uit onderzoek van het onderzoeksbureau OTB in Delft, in opdracht van Stichting Natuur en Milieu en andere milieuorganisaties. Zij roepen gemeenten en bedrijven, de initiatiefnemers van het manifest 'Ruimte voor bedrijven', op om werk te maken van efficiënter ruimtegebruik en zich aan concrete taakstellingen te binden. Gemeenten en bedrijven dienen rekening te houden met de weerstand van de bevolking tegen nieuwe bedrijventerreinen in de nog open ruimte en de schade aan natuur en landschap.

Het pleidooi in het manifest voor meer samenwerking tussen gemeenten is een goede zaak. Samenwerking zou niet alleen de planning van nieuwe bedrijventerreinen moeten betreffen, maar in de eerste plaats benutting van bestaande mogelijkheden voor bedrijfsvestigingen in de stad en de aanleg van groen in verstedelijkte regios.

De oproep aan het kabinet voor een extra financiële impuls voor de herstructurering van bestaande bedrijventerreinen onderschrijft Stichting Natuur en Milieu. Voor een betere benutting van nieuwe terreinen is echter ook een hogere grondprijs nodig. Een 'open-ruimteheffing' is daarvoor een geschikt instrument. De Tweede Kamer heeft ook gepleit voor een dergelijke heffing op nieuwe terreinen, waarvan de opbrengst bestemd wordt voor de herstructurering van oude terreinen.

Versoepeling van wettelijke regels voor de vestiging van bedrijven, zoals in het manifest bepleit, vindt Stichting Natuur en Milieu uit den boze. Rechtsbescherming, veiligheid en milieubescherming dienen te allen tijde gegarandeerd te zijn. Maar al te vaak blijkt dat gemeenten juist te soepel zijn. De huidige regelgeving dient daarom niet opzij te worden gezet.

Nadere inlichtingen: Stichting Natuur en Milieu, tel. 030-2331328