CSM neemt Continental Sweets over

Datum nieuwsfeit: 12-09-2000

CSM breidt verder uit in zoetwaren: overname Continental Sweets

CSM nv deelt mee principe-overeenstemming te hebben bereikt over de overname van het Belgisch-Franse zoetwarenbedrijf Continental Sweets, dat op dit moment in handen is van een groep investeerders (Gilde Buy-Out Fund en AXA), en het senior management van de onderneming. De overnamesom bedraagt ? 110 miljoen. Continental Sweets realiseert een jaaromzet van circa ? 150 miljoen en een bedrijfsresultaat van circa ? 12 miljoen. CSM verwacht de transactie binnen afzienbare tijd definitief te kunnen afronden.

De overname van Continental Sweets past uitstekend in het strategische groeibeleid van CSM. CSM streeft naar het verwerven van een leidende positie op de Europese suikerwerkmarkt door acquisities, autonome groei en maximale benutting van de mogelijkheden tot synergie. Sinds de overnames van Malaco in 1997 en Leaf in 1999 is CSM duidelijk marktleider in Nederland, Scandinavië en Finland. Met de overname van Continental Sweets wordt de positie van de CSM Zoetwarendivisie vooral in België en Frankrijk aanzienlijk versterkt. In de totale Europese suikerwerkmarkt is CSM reeds de op één na grootste speler.

Continental Sweets produceert in twee fabrieken in België en Frankrijk een breed assortiment suikerwerk, zoals jellies, zuurtjes (hard-boiled sweets), chocolade producten en bubble gum. Het zwaartepunt van de activiteiten ligt in België en Frankrijk waar als belangrijkste merken Léo en Lutti worden gevoerd. Daarnaast heeft Continental Sweets verkoopactiviteiten in Nederland en het Verenigd Koninkrijk en treedt in deze landen en België tevens op als distributeur van bekende merken van derden. Continental Sweets heeft circa 870 medewerkers.

Dr. Jaap Vink, voorzitter van de directie van CSM nv, licht toe: "De overname van Continental Sweets is een prima toevoeging aan de bestaande activiteiten van de Zoetwarendivisie. De omzet van deze divisie is de afgelopen vijf jaar snel gegroeid en wordt met deze acquisitie circa ? 700 miljoen. CSM heeft in Noord-Europa al een leidende positie, die nu verder wordt uitgebouwd met de nr. 1 positie in België en de nr. 2 positie in Frankrijk."

De overname van Continental Sweets zal geschieden in de vorm van een aandelentransactie. CSM zal de overnameprijs in contanten voldoen. De overname zal met terugwerkende kracht effectief zijn per 28 mei 2000. De goodwill bedraagt circa ? 75 miljoen en zal ten laste van het eigen vermogen worden gebracht. Continental Sweets zal na overname direct bijdragen aan de winst per aandeel. CSM verwacht jaarlijks synergievoordelen te kunnen realiseren van ? 3-4 miljoen, te verwezenlijken in een periode van twee jaar.

De relevante procedures met de Commissie voor Fusieaangelegenheden van de Sociaal Economische Raad, de vakbonden en het vertegenwoordigend overleg zijn vandaag in gang gezet. De voorgenomen overname zal ter verkrijging van goedkeuring worden aangemeld bij de mededingingsautoriteiten in België en Nederland.

Achtergrondinformatie

Continental Sweets Netherlands B.V.
Continental Sweets heeft een jaaromzet van circa ? 150 miljoen. De verdeling naar product-segmenten is globaal als volgt: jellies 53%, zuurtjes (hard-boiled sweets) 32%, chocolade producten 13%, bubble gum 2%. Van de omzet wordt 42% in Frankrijk gerealiseerd, 18% in België, 16% in Nederland, en 24% in het Verenigd Koninkrijk en andere Europese landen. Continental Sweets heeft een fabriek nabij Lille, Frankrijk, en een fabriek in de omgeving van Charleroi, België.

Continental Sweets heeft in België een vooraanstaande positie op de suikerwerkmarkt met de merken Léo (jellies, bubble gum en lollies) en Lutti (zuurtjes, jellies, toffees en chocolade producten). In combinatie met RBV Leaf dat in België de merken Red Band en Sportlife voert, ontstaat de leidende speler in suikerwerk.
In Frankrijk is Continental Sweets met het merk Lutti de op één na grootste speler. In Nederland voert Continental Sweets de eigen merken Lutti, Candyman en Belga.

CSM nv
CSM nv is een internationaal opererende onderneming, actief op het gebied van de ontwikkeling, productie, verkoop en distributie van voedingsmiddelen en ingrediënten. CSM behaalde in het boekjaar 1998/99 een netto-omzet van ? 2,2 miljard. De nettowinst bedroeg ? 126 miljoen in het afgelopen jaar, het 22ste jaar van ononderbroken winstgroei. CSM's belangrijkste productgroepen zijn bakkerij-ingrediënten, levensmiddelen, zoetwaren, suiker en melkzuur. CSM heeft vestigingen in Nederland en andere Europese landen, de Verenigde Staten, Canada, Brazilië en het Verre Oosten. De groep telde in 1998/99 circa 10.700 medewerkers.

CSM nv
Diemen, 12 september 2000