AutoOnline & AutoScout24 gezamenlijk verder

Datum nieuwsfeit: 12-09-2000

Transactie leidt vooral tot meer marketing-inspanning:

Samenwerking AutoOnline en AutoScout24

Schiphol, dinsdag 12 september 2000 - Met ingang van vandaag gaan AutoOnline BV en AutoScout 24 een nauwe samenwerking aan. De directies van de betrokken bedrijven hebben hiertoe vanmiddag een contract ondertekend. Deze bundeling van krachten moet ertoe leiden dat www.autoonline.nl op korte termijn verder wordt uitgebouwd. De samenwerking houdt in dat AutoScout24 een belang neemt in AutoOnline BV. De aandelentransactie stelt AutoOnline in staat om een marketingcampagne te lanceren ten behoeve van de adverterende autobedrijven.

Dankzij deze samenwerking is er meer continuïteit voor de website, en kan er ook gebruik worden gemaakt van de ontwikkelingen en de techniek van het pan-Europese AutoScout 24. De nieuwe samenwerking betekent dat de website van AutoOnline binnenkort sterk zal worden uitgebreid. Voor de Nederlandse consument betekent deze samenwerking vooral dat AutoOnline.nl nóg sneller werkt en vooral nog méér betrouwbare gebruikte auto's bevat. De wijzigingen aan de zoekcriteria zullen het bovendien makkelijker maken om precies de auto van hun keuze te vinden. In de vernieuwde website van AutoOnline worden criteria toegevoegd als bouwjaar, kilometerstand en carrosseriekleur van de occasion.

Vormgeving en zoek-criteria

Voor de deelnemende autobedrijven heeft de samenwerking tussen AutoOnline en AutoScout 24 grote voordelen. De website www.autoonline.nl wordt nog attractiever door uitbreiding van de zoekcriteria, toevoeging van foto's bij annonces en vooral ook door een versteviging van de technische basis van de website. Het succes van AutoOnline is onder meer te danken aan de dagelijkse schoning van de database. Door koppeling van dit bestand aan het AutoVoorraadSysteem (AVS) van RDC Datacentrum wordt vanzelf de totale database iedere 24 uur geschoond. Auto's die zijn verkocht, en dus opnieuw tenaamgesteld, worden uit het AVS en dus uit de database van AutoOnline verwijderd. Voor de consument heeft dit het voordeel dat praktisch iedere auto die hij in AutoOnline vindt, ook werkelijk nog tot de handelsvoorraad behoort. Auto's die op AutoOnline worden aangeboden, zijn dus daadwerkelijk te koop. Op dit moment bevat de database van AutoOnline meer dan 56.000 gebruikte auto's.

Nationale Auto Pas

De autobedrijven die via AutoOnline hun occasions aanbieden, zijn allemaal aangesloten bij de Nationale Autopas (NAP). Dat betekent dat de consument op AutoOnline precies de auto kan vinden die hij zoekt, met een betrouwbare kilometerstand en net zo vertrouwd als bij zijn eigen autobedrijf. AutoOnline benadrukt dan ook dat het slechts een informatie-medium wil zijn. Er worden geen auto's via AutoOnline verkocht, maar er wordt alleen informatie gegeven over betrouwbare gebruikte auto's die daadwerkelijk in de showroom staan. De consument die een auto wil kopen, moet uiteindelijk altijd naar het betreffende autobedrijf toe. Wil Brouwer, algemeen directeur van AutoOnline BV, zet nog eens uiteen wat de nieuwe samenwerking wel en niet betekent: "Binnen de branche leeft nogal eens het misverstand dat AutoOnline een bevoorrechte positie inneemt doordat RDC Datacentrum één van onze aandeelhouders is. Maar wij moeten, voor het gebruik van data van autobedrijven, net als andere marktpartijen een normaal tarief aan RDC Datacentrum betalen voor het gebruik van die gegevens."

AutoOnline BV
De website www.autoonline.nl is in 1996 opgezet en is per 1 april jl. ondergebracht in een zelfstandige onderneming. In korte tijd groeide de site uit tot de grootste van Nederland. Op dit moment staan op AutoOnline meer dan 56.000 occasions van meer dan 1500 autobedrijven. De site trekt meer dan 8.000 pageviews per dag. Sinds 1 april 2000 is AutoOnline BV een zelfstandige onderneming, waarin RDC Datacentrum BV, AUTODATA Nederland BV en het Finse internetbedrijf Grey-Hen participeren. Met ingang van heden is AutoScout24 de vierde partner.

AutoScout24
AutoScout24 is de grootste Europese aanbieder van informatie op het gebied van nieuwe en gebruikte auto's en heeft websites in een groot aantal Europese landen. AutoScout24 is in 1999 in ontstaan uit de samenwerking tussen MasterCar AG en de Scout Groep. In heel Europa staan 260.000 personenwagens in de sites van AutoScout 24, die worden geleverd door 3500 autobedrijven.

Noot voor de redactie,

Noot voor redacties