NVM wint geding tegen Telegraaf-site over woningbestand

Datum nieuwsfeit: 12-09-2000
NVM

NVM wint geding over woningbestand

El Cheapo moet aanbieden NVM bestand staken.

De President van de rechtbank te 's Gravenhage heeft in zijn vonnis van 12 september de Telegraaf verboden in haar zoekmachine El Cheapo het woningbestand van de Nederlandse Vereniging van Makelaars aan te bieden.

De NVM had een kort geding aanhangig gemaakt tegen de Telegraaf over de zoekmachine El Cheapo waarin onder meer gezocht kan worden naar huizen, wijn, CD's en auto's. In het "wonen'-gedeelte van El Cheapo kan men het actuele bestand van koopwoningen opvragen. Verreweg het grootste gedeelte van dat bestand komt uit de database van de NVM, die beschikbaar is via de website www.nvm.nl .

De rechter heeft de Telegraaf verboden het NVM-bestand via El Cheapo aan te bieden, omdat de Telegraaf aldus inbreuk maakt op de databankrechten van de NVM. Volgens de President investeert de NVM enkele tientallen miljoenen in de databank en stelt de Telegraaf met El Cheapo een substantieel deel van die gegevens ter beschikking aan haar bezoekers.

Algemeen voorzitter van de NVM Timo Smit is verheugd over de beslissing: "Het is een richtinggevende uitspraak en van grote waarde voor de NVM en onze leden. We zijn bevestigd in onze overtuiging dat het NVM-bestand beschermd is tegen oneigenlijk gebruik door derden". De NVM lanceert in oktober tezamen met Wegener te Apeldoorn een omvangrijk Wonenportaal op Internet waarmee zijn onder andere haar woningbestand zal aanbieden.