Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Huiswerkbegeleiding meerwaarde voor Turkse leerlingen

Datum nieuwsfeit: 13-09-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

home page kub persberichten

namen en adressen zoek en vind werken op het web

terug naar
persberichten

zie ook
promoties

Onderzoek Tilburgse wetenschapswinkel: "Meer inzet, grotere motivatie"

Huiswerkbegeleiding heeft duidelijke meerwaarde voor Turkse leerlingen

Turkse leerlingen die meedoen aan huiswerkbegeleiding blijken zich veel meer voor school in te zetten en een grotere motivatie te hebben dan een vergelijkbare groep Turkse leerlingen die niet deelneemt aan huiswerkbegeleiding. Dat blijkt uit een onderzoek van de Wetenschapswinkel van de Katholieke Universiteit Brabant dat door drs. Esther de Schrijver uitgevoerd is in opdracht van het Tilburgse huiswerkbegeleidinginternaat Lucerna. Het rapport wordt woensdag 13 september aangeboden aan wethouder Jan Hamming van jeugdzaken.

Uit het onderzoek blijkt dat Turkse ouders willen dat hun kinderen goede schoolprestaties leveren, maar dat zij vaak niet in staat zijn om hun kinderen daarbij voldoende te ondersteunen. Scholen en gemeenten organiseren daarom bijvoorbeeld naschoolse begeleiding of opvang. Soms heeft dat succes, vaak ook niet. Het Tilburgse huiswerkbegeleidinginternaat Lucerna biedt Turkse leerlingen ook die naschoolse opvang, maar ondersteunt hen nadrukkelijk ook bij het maken van huiswerk. Dat gebeurt door hoogopgeleide begeleiders met dezelfde etnisch-culturele achtergrond. Die zijn in staat om Turkse leerlingen zowel in het Nederlands als het Turks te helpen.

De Schrijver heeft in haar onderzoek bekeken of er verschillen in leerstijl waarneembaar zijn tussen leerlingen van Lucerna en een vergelijkbare groep leerlingen die het internaat niet bezoekt. Zij ontdekte geen verschillen tussen de aspiraties van beide groepen leerlingen: die wensen vrijwel zonder uitzondering een goede baan. De grote verschillen tussen leerlingen die wèl naar het huiswerkbegeleidinginternaat gaan en leerlingen die dat niet doen, bevinden zich op het gebied van de inzet voor school en de houding en motivatie ten opzichte van school.
Dit wordt bijvoorbeeld zichtbaar in de hoeveelheid tijd die leerlingen aan huiswerk besteden.
De leerlingen van Lucerna besteden per dag zo'n twee tot drie uur aan huiswerk, terwijl dat voor de andere groep leerlingen slechts één uur is. Door deze internaatsvorm blijkt het mogelijk om de attitude en het gedrag van de leerlingen aan te passen of te veranderen. Binnen Lucerna wordt een strakke dagindeling gehanteerd, waarbinnen leerlingen hun activiteiten, zoals het maken van huiswerk, strak moeten plannen. Zo wordt het werken voor school een gewoonte die leerlingen zich na verloop van tijd eigen maken. De Turkse begeleiders van het huiswerkbegeleidingsinternaat blijken als rolmodel te fungeren voor de leerlingen.

Het rapport 'Schoolsucces op een huiswerkinternaat', dat in de publikatiereeks van de Wetenschapswinkel is verschenen, zal op woensdagochtend 13 september om 10.00 uur op het Tilburgse gemeentehuis aan wethouder drs. J. Hamming worden aangeboden. Persvertegenwoordigers kunnen voor meer informatie of het aanvragen van een exemplaar van het rapport terecht bij de Wetenschapswinkel van de KUB, tel. 013-466 2645.

11-09-2000 KUB

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie