Onderzoek Wakker Dier wijst uit: varkenshokken kleiner

Datum nieuwsfeit: 13-09-2000

Onderzoek van Stichting Wakker Dier wijst uit;

VARKENSHOKKEN KLEINER IN PLAATS VAN RUIMER

Amsterdam, 13 september 2000; Meer dan 25% van alle varkensboeren die een nieuwe vergunning aanvragen, gaan over tot krapper huisvesten van de varkens. Dit blijk uit een onderzoek van Stichting Wakker Dier. In totaal werden 187 milieu-vergunningaanvragen onderzocht in de provincies Gelderland en Utrecht in de periode januari tot en met augustus van dit jaar. In 27% van de vergunningaanvragen werd overgegaan tot krapper huisvesten. Deze trend tot krapper huisvesten van varkens staat haaks op het overheidsbeleid (en de maatschappelijke wens) en het varkensbesluit dat uitgaat van ruimere huisvesting van varkens. Eerder dit jaar bleek uit ander onderzoek van de Algemene Inspectie Dienst dat meer dan 50% van de boeren zelfs de minimale welzijnsregels voor varkens overtreedt en de dieren daardoor welbewust leed toebrengt. Zeer krappe huisvesting, duistere tot donkere hokken en onthouden van afleidings-materiaal is meer regel dan uitzondering. Door de dieren krapper te gaan huisvesten omzeilen varkensboeren tevens de aankoop van ammoniakrechten. Wakker Dier doet een beroep op de overheid om varkensboeren strenger te controleren en gaten in regelgeving te dichten. "In geen enkele sector worden zo veel regels overtreden als in de varkenssector. Het gaat hier niet om auto's maar om levende dieren met gevoel voor pijn en stress", aldus Wakker Dier. Een varkensbedrijf wordt nu gemiddeld slechts 1 x in de 17 jaar gecontroleerd.

Bij uitbreiding van het varkensbedrijf dienen boeren ammoniakrechten aan te kopen. Voor varkens op een oppervlak van minder dan 0.8 m2 per varken geldt echter een lagere ammoniaknorm dan voor varkens op meer dan 0.8 m2 per vleesvarken. Als een varkenshouder de varkens dus krapper huisvest hoeven minder ammoniak-rechten te worden aangekocht. Ook komt het voor dat in bestaande stallen de varkens krapper gehuisvest worden en de ammoniakrechten die hierdoor vrijkomen gebruikt worden om uit te breiden.

Na de varkenspest is de roep vanuit de maatschappij om varkens beter te huisvesten fors toegenomen. Desondanks blijkt uit verschillende onderzoeken dat het handhavingsbeleid van de overheid op dit gebied sterk faalt. Wakker Dier onderzoekt momenteel de juridische mogelijkheden om handhaving van de minimale normen af te dwingen. Tevens zal Wakker Dier vergunningaanvragen van bio-industrie boeren blijven volgen en bezwaar en beroep aan tekenen daar waar mogelijk. Een eerste bezwaar tegen een boer uit Barneveld is reeds aangetekend, omdat hij wil overgaan tot krapper huisvesten van zijn varkens -einde persbericht -

STICHTING WAKKER DIER

Mattheus Bleijenberg