Jaaroverzicht schendingen rechten vakbonden

Datum nieuwsfeit: 13-09-2000
FNV

Vakbondswerk blijft gevaarlijk
FNV Voorlichting - (publieksinfo@fnv.nl)

Afgelopen jaar zijn wereldwijd tenminste 140 vakbondsmensen om het leven gekomen of vermoord vanwege hun inzet voor de rechten van werknemers. Dat is de trieste balans van het internationaal jaaroverzicht van schendingen van vakbondsrechten. FNV-voorzitter Lodewijk de Waal noemt de feiten `schokkend`.

In 1999 zijn minstens 140 vakbondsmensen vermoord of verdwenen omdat ze opkwamen voor de rechten van werknemers. Dat blijkt uit het `jaaroverzicht schendingen van vakbondsrechten 2000` dat op 13 september is gepubliceerd door het Internationaal Verbond van Vrije Vakverenigingen (IVVV).

Het rapport maakt melding van schending van de fundamentele vakbondsrechten in maar liefst 113 landen.

3. 000 vakbondsleden werden gearresteerd. Meer dan 1.500 anderen raakten gewond, werden in elkaar geslagen of gefolterd.

Tenminste 5.800 vakbondsleden werden vervolgd omwille van hun vakbondswerk. 700 andere vakbondsmensen werden met de dood bedreigd.

Zuid-Amerika blijft voor vakbondsleden het meest gevaarlijke continent ter wereld. Hier verloren 90 mensen afgelopen jaar het leven. Dit is tweemaal zoveel als in enig ander werelddeel.

FNV-voorzitter Lodewijk de Waal is sinds kort ook voorzitter van de mensen- en vakbondsrechtencommissie van het IVVV. Hij kondigt aan dat het IVVV nu de genoemde regeringen op de schendingen gaat aanspreken.

De Waal: `Het is schokkend dat in zoveel landen - ook democratische landen - vakbondsmensen zoveel risico`s lopen bij het opkomen voor algemeen erkende rechten.`

Het IVVV is de grootste vakvereniging ter wereld. Ze verenigt vakcentrales uit 145 landen met samen meer dan 123 miljoen leden.

Een uitgebreide Nederlandse samenvatting van het rapport is bijgevoegd als rtf-bestand (schending.rtf).

Het complete rapport is (in het Engels) te vinden op de site van het www.icftu.org/survey2000asp(IVVV).

13 september 2000

Het laatste nieuws van de FNV vindt u elke dag op www.fnv.nl/nieuws.