Xerox en Adobe breiden publishing standaard uit

Datum nieuwsfeit: 13-09-2000

Xerox en Adobe breiden publishing standaard uit richting digitaal printen

Amstelveen, 12 september 2000 - In de traditionele offsetmarkt is het Job Definition Format (JDF) sterk in opkomst. Deze standaard beoogt de geleiding van werkstromen voor commerciële drukkers, in het bijzonder om ook kleine oplagen rendabel te kunnen produceren. Samen met Adobe Systems werkt Xerox nu aan de uitbreiding van de JDF standaard in de richting van digitaal printen. Hiermee wordt bereikt dat de commerciële drukker steeds optimale werkstromen realiseert, ongeacht of traditionele offsetmachines dan wel digitale printsystemen worden ingezet voor het vervaardigen van de oplagen. Met de uitgebreide JDF standaard krijgen drukkers en hun opdrachtgevers reële keuzemogelijkheden. Bovendien kunnen nieuwe activiteiten in de sfeer van Internet en e-business in de bestaande werkstromen worden ingepast.

Aansluiting op e-business
De beide initiatiefnemers zijn actieve leden van CIP/4, een internationale organisatie die industriële standaards opstelt en beheert, waaronder JDF. Xerox en Adobe gaan onder meer het Internet Printing Protocol (IPP) aan JDF toevoegen, om uniformiteit in de afwikkeling van printopdrachten te verkrijgen, ongeacht het type printer dat voor de uitvoering gaat zorgen. Dit maakt een hoge mate van automatisering mogelijk en brengt tijd- en kostenbesparingen met zich mee. Hetzelfde geldt voor de toevoeging van de Extensible Markup Language (XML) codering aan JDF. Ook deze uitbreiding maakt de efficiënte integratie van digitaal printen en traditionele offsetdruk mogelijk. Deze en soortgelijke uitbreidingen zorgen ervoor dat commerciële drukkers vrijwel 'geruisloos' digitale printtechnieken in hun bestaande productieomgeving kunnen integreren, om daarmee aansluiting te verkrijgen op de digitale werelden van e-business en e-commerce.

Adobe
Sinds 1982 ontwikkelt Adobe Systems Incorporated (NASDAQ: ADBE) toonaangevende software-oplossingen voor printing & publishing, al dan niet met inschakeling van webtechnologie. De productenrange omvat pakketten en tools voor grafisch ontwerp, imaging, dynamische media en autorisaties die gebruikers in staat stellen kwalitatief hoogwaardige producties te maken, op uiterst efficiënte wijze en op een breed scala van media. Adobe is met een jaaromzet van meer dan een miljard dollar de op twee na grootste PC software onderneming in de VS. Het hoofdkantoor van Adobe is in San Jose, Californië, gevestigd. Het webadres is www.adobe.com.

The Document Company Xerox
The Document Company Xerox is wereldwijd marktleider in producten, systemen, services en supplies voor document processing en document management. Naast toonaangevende copiers, printers - zowel zwart/wit als (steun)kleur - en multifunctionele apparatuur biedt Xerox een breed pakket aan IT-diensten, op het gebied van documentproductie, electronisch documentbeheer, documentaire informatiesystemen, kennismanagement en workflow, netwerken en ondersteuning. Als technologisch solutions provider voor de SOHO-, kantoor-, productie- en service-omgeving en bedrijfskritische documentbeheertoepassingen is Xerox actief in meer dan 130 landen. Xerox realiseerde in 1999 met haar kernactiviteit document processing wereldwijd (exclusief Japan) een omzet van US $ 19,2 miljard. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (verkooporganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.000 mensen werkzaam.

Noot voor redacties