Mobiel GPRS-netwerk Telfort

Datum nieuwsfeit: 13-09-2000

- PERSBERICHT -

Zakelijke markt maakt nog dit jaar kennis met breedbanddiensten

MOBIEL GPRS-NETWERK TELFORT EIND NOVEMBER GEREED

Amsterdam, 13 september 2000. Telfort sluit nog dit jaar haar eerste zakelijke klanten aan op haar mobiel GPRS-netwerk. Telfort legt momenteel gezamenlijk met Ericcson de laatste hand aan de opwaardering van het huidige GSM-netwerk naar GPRS. Met GPRS beschikt de zakelijke gebruiker over een snelle mobiele toegang tot zijn bedrijfsnetwerk en mobiele internetdiensten, zonder dat hiervoor tijdrovende inlogprocedures zijn vereist.

General Packet Radio Service (GPRS) brengt intranet- en internettoepassingen letterlijk binnen handbereik van de mobiele gebruiker. Telfort bevindt zich op dit moment in een laatste intensieve testfase, waarbij GPRS met externe partijen en klanten op zijn technische merites wordt getoetst. Nog voor eind november zal het mobiele netwerk van Telfort geschikt zijn voor GPRS. Hiermee geeft Telfort het startsein voor een gefaseerde introductie van GPRS-diensten, te beginnen voor de zakelijke markt. Telfort zal haar GPRS diensten gebundeld met eigen vaste datadiensten gaan aanbieden. Voor de introductie van nieuwe diensten werkt Telfort nauw samen met British Telecom. BT Cellnet, het zusterbedrijf in het Verenigd Koninkrijk, lanceerde in juni van dit jaar de eerste GPRS-diensten en beleefde hiermee een internationale primeur. Samen met BT Cellnet werkt Telfort aan de mogelijkheid om vanaf begin 2001, door middel van roaming, ook internationaal GPRS-diensten te kunnen aanbieden. Internetrevolutie
"Op dit moment kunnen we met recht spreken van een mobiele internetrevolutie, waarbinnen nieuwe ontwikkelingen, zoals de introductie van GPRS en UMTS, zich in een hoog tempo aandienen. Telfort geeft nu de hoogste prioriteit aan de upgrading van het GSM-netwerk naar GPRS. GPRS fungeert als eerste stap voor de introductie van innovatieve, geavanceerde diensten, nog voordat UMTS zijn intrede doet", aldus Taco Morelisse, Vice President Strategy en Business Development van Telfort. "We kiezen hierbij bewust voor een geleidelijke en weloverwogen introductie van kwalitatief hoogwaardige applicaties." De mobiele werkplek
GPRS biedt de zakelijke gebruiker de mogelijkheid van snelle toegang tot een bedrijfsnetwerk of mobiele internetdienst, ongeacht het tijdstip of de plaats waar hij zich bevindt. Bovendien is de gebruiker altijd on line zonder lange inlogprocedures. Met name medewerkers van een bedrijf die geen vaste werkplek hebben, zoals telewerkers, reizigers en buitendienstmedewerkers, kunnen hun voordeel doen met GPRS. Zij hebben altijd en overal een veilige en snelle toegang tot hun kantooromgeving, zodat zij in staat zijn hun werkzaamheden 'op afstand' te organiseren. De eindgebruiker is niet meer afhankelijk van een fysieke werkplek om een beroep te kunnen doen op allerlei veelgebruikte toepassingen, zoals intranet, e-mail, contacts en calender-functies. Deze informatie kan bewerkt en gelezen worden via een GPRS-telefoon, al dan niet in combinatie met een portable PC of organizer. Ook zijn business-to-business- en e-commerce-toepassingen mogelijk. Via WAP zullen ook allerlei nieuwe diensten aangeboden worden, zoals informatiediensten en m-commerce.

Telfort is honderd procent eigendom van British Telecom. Het bedrijf is in Nederland aanbieder van nationale en internationale telecommunicatiediensten aan de zakelijke en consumentenmarkt. De 1800 Telfort-medewerkers stellen de klant in staat op vrijwel onbegrensde wijze en op uiteenlopende manieren spraak en data uit te wisselen. Deze uitwisseling maakt nieuwe transactievormen mogelijk en resulteert in een nieuwe 'e'-economie, waarin Telfort een prominente rol vertegenwoordigt. Onder haar klanten bevinden zich multinationals als de NS, ABN-AMRO, Unilever, Akzo Nobel, KPMG en BP. Inmiddels kozen al meer dan 750.000 particulieren voor de innovatieve producten en diensten van Telfort.

- EINDE PERSBERICHT -

NOOT VOOR DE REDACTIE (