Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Fortis Bank Dutch Olympic Sailing Team getest

Datum nieuwsfeit: 13-09-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
KNWV

DATUM: 13-9-2000

Drie dagen voor de officiële opening van de Olympische Spelen 2000, Fortis Bank Dutch Olympic Sailing Team, wordt getest!



De helikopters zoemen constant boven Sydney harbour met politie, TV camera's, 'crowd control' en noem maar op. De Olympische haven is in Ruschcutters Bay, midden in de stad. Daar is het een komen en gaan van zeilers uit de vele landen. Een groot aantal daarvan is bezig met de laatste materiaalcheck om vervolgens een uiteindelijke keuze te maken in datzelfde materiaal. De veerboten en andere grote schepen schieten ook nog steeds door de haven, soms lijkt het bijna mis te gaan als zo een hele kleine surfplank nog net voor een aanstormende verboot langs wil. Tot nu toe ging dat altijd goed maar het heeft al wel tot hachelijke situaties geleid. Tijdens de wedstrijden zal het
werkverkeer overigens aan banden gelegd worden.
Team Heiner
Team Heiner
Team Heiner

Zo was Team Heiner vandaag buiten op de 'Pacific Ocean' te vinden om een drietal grootzeilen te testen. Om daar te komen moesten de mannen in de Soling helemaal Sydney Harbour uit varen, tussen enorme
rotskusten van North en South heads door de oceaan op. Eenmaal op open zee stond daar een serieuze deining met een middelmatige bries (kracht 3) uit het zuidoosten. In elk geval hele andere condities dan binnen in de baai van Sydney. De keuze was klaarblijkelijk niet zo moeilijk want het drietal was snel weer onderweg naar binnen. Daarna voer het trio tot naast het Opera House om daar nog een aantal Match
Race-manoeuvres te oefenen onder het toeziend oog van de TV camera's van RTL. Het Match Racen (een tegen een) zal in tegenstelling tot het fleet racen (met z'n allen tegelijk) binnen in de haven bij het centrum van de stad plaatsvinden. Met zo'n décor kan je wel stellen dat het zeilen letterlijk in het middelpunt staat. Heiner wisselde nog even van grootzeil voordat ze aan het Match Racen begonnen. Voor die condities weer een ander grootzeil. Gekscherend wees Heiner op de kleine baai tussen de flats en de bomen naast het Opera House waar straks de finales van het Match Racen gehouden zouden worden en roept cynisch: "Daar is dan ons strijdtoneel straks."

Het Nederlandse Starteam was vandaag wederom tot de wal veroordeeld. Een probleem met de voorstag verbinding van hun boot was de oorzaak. Nadat de meting gisteren moeizaam verliep was het de bedoeling om verloren tijd in te halen vandaag. Maar het materiaal had teveel te verduren gehad in de sterke wind tijdens de trainingen van de vorige week. Jos Schrier legt uit: "Ik denk dat we door de harde wind teveel kracht op hebben gezet. Het is niet vreselijk, maar we willen geen risico nemen en hebben het laten repareren. De boot moest daarvoor van het Olympische terrein af maar dat had nog al wat voeten in aarde. Morgen gaan we met onze sparring partners uit Nederland
(Douze/Geijsen) weer het water op. We gaan dan verder met grootzeilen vergelijken. We hebben een voorkeur. Maar we hebben nog vier dagen tot de meting," besluit Schier.

Margriet Matthijsse haar Europe is nog steeds niet geheel door de meting. Dat duurt nu al zo een twee dagen. Is dat omdat Matthijsse favoriet is? Chef van de Nederlandse Zeil Equipe, Karst Hut, houdt die meting nauwlettend in de gaten. Hut zei: "Het is niet alleen Margriet, de meting bij de Europe's is heel nauwkeurig. We hebben nu nog alleen problemen met de giek. Het gewicht daarvan is niet goed. Maar het duurt gewoon heel lang." Zoals het er nu uitziet zal Matthijsse morgen weer kunnen varen en doorgaan met testen.

In de dames 470 klasse stond vandaag ook een meting op het programma. Dat lijkt wel het tegenovergestelde van de meting van de Europe. De boot van Carolijn Brouwer en Alexandra Verbeek kwam zonder problemen door de keuring. Volgens de meter was het de mooiste boot uit de vloot. Of hij dat tegen alle dames zei was onduidelijk. Maar Brouwer zei daarop. "Nou dat is duidelijke taal. Het kan dus aan niets meer liggen dan onszelf, het materiaal is perfect."

Serge Kats is een van de kanshebbers in de Laser. Kats heeft
eergisteren zijn nagelnieuwe Laser ontvangen. De zeilers in deze identieke eenmansboot zijn de enigen die door de organisatie van de Olympische Spelen een boot verstrekt krijgen. Het voordeel daarvan is dat er niet veel aan het materiaal te veranderen is. De boten worden geloot en iedereen heeft een identieke boot. In deze klasse gaat het dus nog veel meer om persoonlijke kracht en kunde. De verschillen zijn heel klein. In de Laser is een snelheidsverschil heel moeilijk te creëren, maar als door de vele wisselende omstandigheden in Sydney Harbour kan het tactisch vermogen de doorslag geven en Kats staat daar wel bekend om. Halverwege de dag werd de wind minder en Kats ging naar binnen om zijn officiële wedstrijdzeil in te varen in de mindere extreme condities. Maar op het moment dat het bewuste zeil erop stond met de letters NED en de Hollandse driekleur erin groot afgedrukt, waaide het weer te hard. De Rotterdammer hield het toen voor gezien. "Ik dacht dat het wat minder hard zou gaan waaien en ik wil dat ene zeiltje wat ik krijg niet gelijk te veel wind geven, maar we wachten nog een dagje," besluit Kats.

Simon Keijzer
Persvoorlichter Nederlands Olympisch Zeilteam

mobile sydney + 61 (0) 418 616 459
e-mail (highpressure@compuserve.com)

zie ook:http://www.olympics.com/ www.sport.nl

Laat meer artikelen zien over: Olympische Spelen - Sydney 2000



Noot voor de pers: Onze PR afdeling besteedt veel zorg aan de
publicatie van haar (nieuws)artikelen. Desondanks bestaat er de mogelijkheid dat er onjuiste informatie vermeld staat in dit artikel. Indien u denkt dat dit het geval is dan kunt u een bericht sturen naar onze Online PR service door het formulier in te vullen, een postzegel is niet nodig.
Voor informatie en/of uitslagen kunt u contact opnemen met het KNWV, Yvonne Graffner ((yvonne.graffner@knwv.nl)). Bellen kan natuurlijk ook:(030) 656 65 70.

xx


_

KNWV - Postbus 87 - 3980 CB Bunnik - Tel.: 030-6566550 - Fax: 030-6564783 - (info@knwv.nl)

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie