Politiebericht Groningen/Veendam

Datum nieuwsfeit: 13-09-2000

Politiebericht Groningen: Groningen / Veendam 13-09-2000 Onderzoeken naar afpersing, brandstichting en autokraken Woensdag 13 september 2000

Veertig autokraken opgelost

Met de aanhouding van een 23-jarige verslaafde man eind augustus en zijn 21-jarige vriendin beide uit Groningen heeft de politie zon veertig autokraken opgelost. De man werd aangehouden in een parkeergarage aan het Gedempte Zuiderdiep en bekende dat hij en zijn vriendin in diverse parkeergarages in het centrum autos openbrak. De man was ook actief in Haren, Eelde en Leek. De inbraken vonden plaats in de maanden juli en augustus. Na de aanhouding van de man is er in de parkeergarage aan het Gedempte Zuiderdiep niet meer in autos ingebroken.

De buit van de diefstallen, met name radardetectoren, werd door het tweetal voor enkele tientjes van de hand gedaan. In één geval werd er uit een auto een bankpasje met pincode ontvreemd. Met deze combinatie werd dezelfde nacht voor f 2000.- gepind. De opbrengst van het gestolen goed ging in het geheel op aan verdovende middelen. De 23-jarige Stadjer zit vast in het Huis van Bewaring, zijn vriendin is opgenomen in een afkickkliniek.

Man (40) bekent brandstichtingen

Een 40-jarige man uit Veendam die op vrijdagavond bij het stichten van een brandje in de Kerkstraat in zijn woonplaats werd aangehouden heeft meer brandstichtingen bekend. De man heeft eind juli in zijn eigen woning brand gesticht en daar een valse aangifte van gedaan. Verder heeft hij bekend dat hij in vier gevallen in de maanden augustus en september containers in de brand heeft gestoken. Ook bekende de man het in brand steken van een auto aan de Wiemers op 23 augustus. De branden zijn allemaal in Veendam gepleegd.

Het schadebedrag van de diverse brandjes wordt geschat op meerdere duizenden guldens. De Veendammer is dinsdag voorgeleid aan de rechter-commissaris en in bewaring gegaan. Hij zal door een psychiater worden onderzocht. Het onderzoek wordt voortgezet.

Onderzoek afpersing Chinees restaurant afgerond

Met de aanhouding van vijf jongemannen van Chinese afkomst begin augustus en september heeft de politie een poging tot afpersing van een Chinese restauranthouder uit Groningen verijdeld. Begin augustus kreeg de politie de melding dat er drie mannen in het restaurant aan de Pop Dijkemaweg waren die geld eisten van de eigenaar. De gewaarschuwde agenten konden in de directe omgeving de mannen aanhouden. Een 21-jarige man uit Rotterdam, een 18-jarige man uit Enschede en een 16-jarige jongen uit Zwolle werden opgepakt voor de afpersing. Sinds het eind van vorig jaar was de restauranteigenaar gesommeerd een bedrag van f 50.000 .- te betalen. De eigenaar had de politie op de hoogte gesteld van de afpersing. In de loop van het jaar 2000 kreeg het restaurant diverse aanmaningen om het bedrag te betalen.

In het nadere verhoor van de drie aangehouden jongemannen kwam naar voren dat twee mannen van Chinese afkomst die woonachtig zijn in Groningen betrokken waren in deze zaak. In september werden de mannen
- 21 en 19 jaar aangehouden. De oudste van de twee Groningers wordt gezien als hoofdverdachte. Alle vijf zitten nog vast. Nader onderzoek moet nog uitwijzen of de mannen bij meer afpersingzaken betrokken zijn.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 050 - 5995010