BASF onderzoekt met partners introductie van methanol

Datum nieuwsfeit: 13-09-2000
BASF

BASF onderzoekt met partners de introductie van methanol voor voertuigen met brandstofcellen

BASF AG, Ludwigshafen, BP International Ltd., Londen, DaimlerChrysler AG, Stuttgart, Methanex Inc., Vancouver, Statoil, Sandvika, und XCELLSIS GmbH, Kirchheim, zijn overeengekomen om onderzoek te gaan doen naar de invoering van methanol als brandstof voor autos met brandstofcellen.

Het doel is om een gemeenschappelijke positie te ontwikkelen voor het inzetten en invoeren van methanol als motorbrandstof. Hiervoor zal eerst een onderzoek worden gedaan naar de effecten voor volksgezondheid, veiligheid, milieu en infrastructuur. Deze resultaten worden openbaar gemaakt, opdat alle ondernemingen die werken aan de ontwikkeling van brandstofceltechniek en voertuigen met brandstofcellen ervan kunnen profiteren. De partijen verwachten dat na het afsluiten van de studie de resultaten kunnen worden geïmplementeerd in een 'echte' opstelling.

Brandstofcellen worden steeds vaker gebruikt als alternatief aandrijfsysteem voor voertuigen en hebben grote potentie voor de toekomst. Ze zijn stil en hebben extreem lage of geen emissie, maar bieden daarnaast een uitmuntende energie benutting.

Peter Histon, BP's Senior Advisor Transportation and Fuels, vertelt: "Veel mensen in de industrie hebben onwrikbare meningen over de bruikbaarheid van methanol als brandstof voor voertuigen. Wij geloven dat veel van de sterke bedenkingen tegen het gebruik van methanol als brandstof ongegrond zijn. Deze studie zal de vragen rondom de mystiek van het gebruik van methanol als brandstof voor auto's met brandstofcellen beantwoorden."

Dr. Dieter Degner, hoofd van het ammoniak laboratorium onderzoek divisie, zegt: "Onze uitgebreide kennis van high-performance katalysatoren heeft het mogelijk gemaakt om een innovatieve technologie te ontwikkelen waarvoor methanol als goedkope brandstof voor auto's met brandstofcellen gebruikt kan worden. Methanol geeft de mogelijkheid om brandstofcellen snel te introduceren als een alternatief en milieuvriendelijk systeem voor personenauto's."

Voor nadere informatie:

BASF Nederland B.V.