Kamervragen over wapenvergunningen

Tweede Kamer der Staten Generaal

vragen13.009 vragenformulier 13 september 2000

2990015660

Vragen van de leden Ross-van Dorp en Van de Camp (beiden CDA) aan de minister van Justitie over wapenvergunningen. (Ingezonden 13 september 2000)

1

Hebt u kennisgenomen van de berichten in het Gelders Dagblad van 9 september jl. dat schietverenigingen steeds vaker worden gebruikt om op eenvoudige wijze aan wapens te komen? 1)

2

Hoe beoordeelt u het feit dat de politie van het district Liemers de vuurwapens van vergunninghouders niet in beslag kon nemen, terwijl de politie over aanwijzingen beschikte dat de wapens voor een misdrijf gebruikt zouden worden? 1)

3

Bent u bereid te onderzoeken of, naast de door u aangekondigde maatregelen 2), de wapenwetgeving op dit punt moet worden aangepast?

4

Herinnert u zich uw reactie op de door de Kamer aangenomen motie van 3 november 1999, waarin u aankondigde de werkzaamheden van een stuurgroep en diverse werkgroepen van de Raad van Hoofdcommissarissen met betrekking tot controle van schietverenigingen af te wachten, alvorens zelf met nadere stappen te komen? 3)

5

Wat is de stand van zaken met betrekking tot deze toezegging op dit moment?

Gelders Dagblad, zaterdag 9 september jl. Later zijn met deze wapens twee mensen doodgeschoten.

Kamerstuk 26 494, nr. 5

Kamerstuk 26 800 VI, nr. 50

Toelichting:

Deze vragen dienen ter aanvulling op eerdere vragen terzake van de leden Kamp en Niederer, ingezonden 12 september 2000.

Tweede Kamer der Staten Generaal