Apple brengt Mac OS X Public Beta uit

Datum nieuwsfeit: 13-09-2000
Apple Benelux

Apple brengt Mac OS X Public Beta uit

Eerste openbare versie van het nieuwe generatie besturingssysteem van Apple

APPLE EXPO PARIJS-13 september 2000--Apple heeft vandaag Mac OS X Public Beta uitgebracht, de eerste openbare versie van het nieuwe generatie besturingssysteem van Apple. Mac OS X is gebaseerd op uiterst geavanceerde technologie, waaronder de nieuwste technologieën voor Internet en grafische weergave, een nieuwe gebruikersinterface met de naam "Aqua" en een op Open Source-principes en UNIX gebaseerde basis met de naam "Darwin".

"Mac OS X is de toekomst van de Macintosh en het in technisch opzicht meest geavanceerde besturingssysteem voor personal computers dat ooit op de markt is gebracht", zo zei Steve Jobs, CEO van Apple. "Het doet ons veel genoegen dat deze openbare betaversie nu door onze gebruikers kanworden getest, en we zijn zeer benieuwd naar hun commentaar."

De openbare betaversie van Mac OS X is beschikbaar in het Engels, het Frans en het Duits en is verkrijgbaar bij de Apple Store (www.apple.com/nlstore) voor F 89 inclusief BTW. Op de Apple-website op www.apple.com is een Mac OS X-tab aangemaakt die leidt naar gedetailleerde informatie over Mac OS X, waaronder regelmatige update met betrekking tot programma's van derden, gebruikstips en technische informatie.

Mac OS X biedt beschermd geheugen, "preemptive multi-tasking" en symmetrische multiprocessing bij gebruik van de nieuwe Power Mac G4-computers met dubbele processor. Tevens is Mac OS X voorzien van Apple's nieuwe Quartz 2D grafische engine (gebaseerd op de Portable Document Format-structuur die veel wordt gebruikt op het Internet) die zorgt voor een verbluffende grafische weergave en een brede ondersteuning voor lettertypen, OpenGL voor spectaculaire resultaten bij het gebruik van 3D-afbeeldingen en spellen en QuickTime voor streaming audio en video. Bovendien is Mac OS X uitgerust met Apple's nieuwe Aqua gebruikersinterface waarin een ongekend gebruiksgemak is gecombineerd met verbluffende nieuwe mogelijkheden zoals de Dock, een revolutionaire manier om programma's, documenten en verkleinde vensters op het scherm te ordenen. Mac OS X Public Beta wordt geleverd met een groot aantal programma's, waaronder Apple's nieuwe e-mailprogramma (compatibel met IMAP en POP) en nieuwe versies van de QuickTime Player and het Internet-zoekprogramma Sherlock, evenals een betaversie van Internet Explorer van Microsoft, de populairste Internet-browser voor de Mac.

Verkrijgbaarheid
Mac OS X Public Beta is onmiddellijk beschikbaar in het Engels, het Frans en het Duits via de Apple Store (www.apple.com/nlstore ) voor F 89 inclusief BTW. Voor de actuele prijs van Mac OS X Public Beta kunt u www.apple.com/nlstore. Mac OS X Public Beta is ontworpen voor gebruik op alle Macintosh computers met een PowerPC G3- of G4-processor en vereist minimaal 128 MB RAM. Mac OS X versie 1.0 zal worden uitgebracht in het begin van 2001.

© 2000 Apple Computer, Inc. Alle rechten voorbehouden. Apple, het Apple logo, AirPort, Apple Cinema Display, Apple Store, FireWire, iMovie, Power Mac en Velocity Engine zijn handelsmerken of gedeponeerde handelsmerken van Apple. Alle andere merknamen die worden genoemd kunnen handelsmerken zijn van hun respectieve eigenaars.

Apple

Apple Computer, Inc. gaf in de jaren '70 het startschot voor de personal-computerrevolutie met de Apple II en vond in de jaren '80 de personal computer opnieuw uit met de Macintosh. Apple staat nu opnieuw achter zijn oorspronkelijke missie ? de beste producten en ondersteuning leveren op het gebied van personal computers aan studenten, docenten, ontwerpers, wetenschappers, technologen, ondernemers en consumenten in meer dan 140 landen.

Websites van Apple: Voor informatie over Apple: www.apple.com Voor informatie over Apple Nederland: www.apple.com/nl Voor persberichten van Apple Benelux: www.apple.com/nl/pr

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:

Eveline Riedijk
Marketing Communications & Public Relations Manager Nederland Apple Nederland