Nederlandse studente in Birma beschuldigd van terrorisme

Datum nieuwsfeit: 13-09-2000

Nederlandse studente beschuldigd van terrorisme

Utrecht, 12 september 2000 - De Nederlandse studente Annet de Raadt wordt door de militaire junta van Birma beschuldigd van terrorisme. De Raadt, voorzitter van de Wageningse Studenten Organisatie (WSO), bezocht in augustus namelijk een geheime bijeenkomst van de Birmese oppositiepartij NLD en is sindsdien haar leven niet meer zeker in de Aziatische dictatuur.

De Raadt vertegenwoordigde op de bijeenkomst de Landelijke Studenten Vakbond (LSVb) in een internationaal team dat bestond uit studenten, journalisten en mensenrechtenactivisten uit tien verschillende landen. De delegatie, die een onderwijsforum van de NLD bijwoonde, had in Birma contact met Nobelprijswinnares Aung San Suu Kyi, die al jaren strijdt voor democratische hervormingen en daarom persona non grata is in haar eigen land. Suu Kyi vertrok na de bijeenkomst met de auto om buiten Rangoon een rede te houden, maar werd tegengehouden door het militaristische regime.

Het onderwijs in Birma bevindt zich in een deplorabele toestand. Naast elke universiteit is een militair kamp. Studenten die politiek bedrijven worden opgepakt en gearresteerd. Het academisch jaar is teruggebracht naar drie maanden. Voor bijna een miljoen studenten blijven de universiteiten gesloten. Na de studentendemonstratie van twaalf jaar geleden zijn de universiteiten in totaal maar dertig maanden open geweest.

De recente heropening van de universiteiten in Birma is een schijnvertoning. De Raadt: 'Het is een cynische stap om het regime meer ademruimte te geven. Onderwijs wordt gebruikt als een politiek middel. Wat echt nodig is, is democratie, vrijheid en vrede.' Sommige studenten ondernemen ondergrondse acties (bijvoorbeeld via Thailand), ondanks de enorme risico's die ze lopen. Ook deelname aan de NLD-conferentie was ronduit levensgevaarlijk.

De LSVb roept minister Van Aartsen (Buitenlandse Zaken) op om, net als sommige van zijn Europese collega's, in internationaal verband zijn ongenoegen en bezorgdheid te uiten over de situatie in Birma. De Raadt: 'De internationale gemeenschap kan zijn ogen niet langer sluiten voor de voortwoekerende dictatuur.'

Noot voor redacties