Compensatie hoge brandstofprijzen

Datum nieuwsfeit: 13-09-2000
url: www.mkbnet.nl/mkbnederland/berichten/3791.shtml Arnold zegt: MKB Nederland, laatste Nieuws, index Titelbalk gaf: MKB Nederland Afzender is:

MKB-Nederland

MKB Nieuws, bericht

13-09-2000

Compensatie voor hoge brandstofprijzen duldt voor mkb geen verder uitstel
De almaar stijgende brandstofprijzen veroorzaken steeds grotere problemen in het midden- en kleinbedrijf (mkb); in het bijzonder worden grote delen van het mkb getroffen door de hoge dieselprijs, die inmiddels is opgelopen tot 2,03. Afhankelijk van de aard en werkzaamheden van het bedrijf is de schade voor vele bedrijven inmiddels al opgelopen tot tienduizenden guldens! MKB-Nederland beziet met stijgende verbazing "het zwarte pietenspel" tussen de grote oliemaatschappijen, het Kabinet c.q. de Ministers Zalm en Netelenbos, de Europese Unie en de OPEC, terwijl dit woordenspel niets oplevert en toch dringend compensatiemaatregelen noodzakelijk zijn!

Schade nu al 500 miljoen gulden
Het is een groot misverstand te denken dat de hoge dieselprijs uitsluitend de transportsector zwaar treft, een sector waarbinnen overigens ook vele mkb-bedrijven opereren. Grote delen van het mkb worden steeds zwaarder getroffen: van grondverzetbedrijven tot bakkerijen, van koeriersdiensten tot bouwbedrijven, van groenvoorzieningsbedrijven tot elektrotechnische bedrijven etc.. Kortom, alle soorten mkb-bedrijven met vrachtwagens, bestelwagens, personenauto`s en werktuigen die als brandstof diesel gebruiken zijn de dupe: van de ruim 500.000 mkb-bedrijven heeft ongeveer 300.000 een wagenpark\' dat als brandstof diesel gebruikt.
MKB-Nederland schat de schade die door het bedrijfsleven is geleden al op ongeveer 500 miljoen gulden!

Extra inkomsten van het Rijk
Het Rijk heeft in 2000 door de hoge brandstofprijzen een extra meevaller van tenminste 1 miljard gulden: deze bestaat uit extra BTW-inkomsten, maar ook uit extra aardgasbaten aangezien de prijs van aardgas direct gekoppeld is aan de aardolieprijzen. Van de brandstofprijzen aan de pomp gaat in Nederland per liter maar liefst 65% naar de overheid (accijns + BTW). De dieselprijs van 2.03 per liter d.d. heden is momenteel belast met een totaalaccijns van 0,775 en 0,31 BTW; de prijs van benzine (EURO loodvrij) van 2,69 d.d. heden is momenteel belast met een totaalaccijns van 1,32 en 0,40 BTW!

Indien van de brandstofprijzen aan de pomp de accijnzen en BTW worden afgetrokken blijkt dat Nederland van alle EU-lidstaten de hoogste "kale" brandstofprijzen heeft. MKB-Nederland is het dan ook van harte eens met het door de EU aangekondigde onderzoek betreffende een mogelijke kartelvorming van de vier grote oliemaatschappijen in Nederland.

Compensatievoorstellen MKB-Nederland

- Met betrekking tot de rode diesel:
Een accijnsverlaging (incl. BTW) met tenminste 0,15

- Met betrekking tot de paarse diesel:
Een accijnsverlaging van ongeveer 0,15 voor zware vrachtwagens en een accijnsverlaging voor lichte vrachtwagens c.q. bestelwagens met ongeveer 0,20; uiteraard is een onmisbare voorwaarde voor de uitvoering van dit voorstel dat de bestaande paarse diesel-regeling aanzienlijk wordt verruimd en wel in die zin dat bedrijfswagens vanaf 3500 kg voor deze regeling in aanmerking komen. MKB-Nederland stelt het Kabinet voor dit te doen middels een daartoe strekkend wetsvoorstel met terugwerkende kracht tot 1 juli 2000.

- Geen accijnsverhoging per 1 januari 2001: MKB-Nederland verzoekt het Kabinet in de gegeven bijzondere omstandigheden af te zien van de wettelijk vastgelegde indexering van de accijnzen, die per 1 januari 2001 zou neerkomen op 0,06 (incl. BTW); niet te verwachten valt immers dat op 1 januari 2001 de huidige hoge brandstofprijzen, in het bijzonder de dieselprijs, op een voor het mkb aanvaardbaar niveau zullen zijn teruggebracht.

- Verlaging van de Motorrijtuigenbelasting (MRB) per 1 januari 2001 met 500 miljoen gulden:
Verlaging van de MRB past bij het streven van dit Kabinet naar een verdergaande variabilisatie van de autokosten (verhoging variabele kosten, verlaging vaste kosten). Daar waar nu dus al sprake is van een verregaande verhoging van de variabele kosten past dus nu in de visie van MKB-Nederland een verlaging van de vaste kosten. Een zeer belangrijk argument daarbij is ook dat de voor grote delen van het mkb van groot belang zijnde bestedingsmogelijkheden van de consument die met name door de forse stijging van de brandstofprijzen teruglopen (zoals ook blijkt uit recente onderzoeksgegevens) met deze maatregel worden gerepareerd.

Informatie: Veenema