Xerox en USA Today maken dagblad met Olympische resultaten

Datum nieuwsfeit: 14-09-2000
Persbericht

Xerox officieel sponsor van de eerste digitale Olympische Spelen: Xerox en USA Today maken dagblad met Olympische resultaten

Amstelveen, 14 september 2000 -- Bezoekers van de Olympische Spelen in Sydney kunnen dagelijks een overzicht van de uitslagen van de verschillende Olympische onderdelen krijgen. Want het dagblad USA Today produceert in samenwerking met Xerox elke dag een vier pagina's tellende bijlage onder de naam 'Sydney Extra'. Elke bijlage bevat de uitslagen van alle Olympische competities van de vorige dag.

Om 6 uur
'Door middel van de digitale printtechnologie van Xerox kunnen onze lezers als eerste dagelijks een uitgebreid verslag van de spelen van de vorige dag verwachten in onze Sydney Extra-bijlage', aldus Tom Curley, directeur en uitgever van USA Today. 'We zijn er van overtuigd dat onze lezers deze snelheid zeer zullen waarderen en het zal USA Today tot de belangrijkste gedrukte bron van het Olympisch nieuws maken.'

De digitale printtechnologie van Xerox bleek het beste platform om de lezers in Sydney op tijd te bereiken met het nieuws. Omdat de reguliere exemplaren van USA Today voor de Australische markt in Hong Kong van de pers rollen, op een afstand van 10 uur vliegen, was deze informatie langs de gewone weg niet volledig op te nemen. Nu zal men de extra editie rond middernacht in Sydney vervaardigen, door de Olympische resultaten van die dag samen met foto's en een overzicht van de behaalde medailles op te maken. De opgemaakte pagina's gaan elektronisch naar een commerciële print-shop, waar men 8.000 exemplaren van het A3-document uitdraait op Xerox DocuTech digitale printsystemen. Deze Sydney Extra editie wordt vervolgens in de gewone exemplaren van USA Today ingestoken en om 6 uur 's ochtends hebben alle lezers ter plekke een actueel overzicht als bijlage bij hun krant.

De samenwerking tussen Xerox en USA Today maakt deel uit van de focus van Xerox om nieuwe markten te bereiken met digitale printtechnieken en innovatief document-management. Het idee van krant-on-demand werd in 1998 voor het eerst door Xerox beproefd.

Sponsor sinds 1964
Xerox heeft sinds 1964 alle Olympische Spelen gesponsord en is ook nu weer officieel sponsor van de Olympische Spelen 2000 in Sydney. In dit digitale tijdperk verschilt de bijdrage natuurlijk behoorlijk van de vijf zwart-wit copiers die in 1964 werden neergezet. Om de naar verwachting 18.000 documenten die daar in 17 dagen vervaardigd zullen worden te kunnen verwerken heeft Xerox een machinepark van ruim 2.000 systemen neergezet, waaronder 8 high-speed DocuTech publishing systemen. De verdere bijdragen van Xerox zullen onder andere bestaan uit: S het produceren van meer dan 1.000 CD-Rom's met alle Olympische uitslagen voor officiële media, Olympische comités en sport federaties; S het printen, vergaren en nieten van 50.000 uitslagenboekjes voor verspreiding tijdens de Spelen, totaal meer dan 8 miljoen bladzijden; S het dagelijks verspreiden van meer dan 2.000 kopieën van dagbladen uit de hele wereld, zodat klanten een kopie van hun eigen regionale of landelijke krant kunnen kopen.

Om al deze inspanningen mogelijk te maken wordt elk van de 34 sportaccommodaties voorzien van een kleine printshop, waar geïntegreerde document publishing systemen ter beschikking van de organisatoren staan. Een team van 200 man zal voor de service van alle Xerox-apparatuur zorgen.

The Document Company Xerox
The Document Company Xerox is wereldwijd marktleider in producten, systemen, services en supplies voor document processing en document management. Naast toonaangevende copiers, printers - zowel zwart/wit als (steun)kleur - en multifunctionele apparatuur biedt Xerox een breed pakket aan IT-diensten, op het gebied van documentproductie, electronisch documentbeheer, documentaire informatiesystemen, kennismanagement en workflow, netwerken en ondersteuning. Als technologisch solutions provider voor de SOHO-, kantoor-, productie- en service-omgeving en bedrijfskritische documentbeheertoepassingen is Xerox actief in meer dan 130 landen. Xerox realiseerde in 1999 met haar kernactiviteit document processing wereldwijd (exclusief Japan) een omzet van US $ 19,2 miljard. Bij de Nederlandse vestigingen van Xerox in Amstelveen (hoofdkantoor), Zeist (verkooporganisatie) en Venray (productie, recycling en Europees logistiek centrum) zijn in totaal meer dan 3.000 mensen werkzaam.

Noot voor redacties