La Poste en FedEx Express tekenen samenwerkingsakkoord

Datum nieuwsfeit: 14-09-2000

Persbericht

La Poste (holding 'Colis et Logistique') en FedEx Express tekenen een samenwerkingsakkoord voor Europa

Parijs, september 2000??.Holding 'Colis et Logistique' van de groep La Poste en FedEx Express hebben een samenwerking gesloten om hun dienstverlening in Europa en Nederland te versterken. La Poste is één van de belangrijkste postbedrijven ter wereld; FedEx Express is wereldleider op het gebied van express transport. De overeenkomst geeft de klanten van Chronopost International, onderdeel van de holding, toegang tot de luchtverbindingen van FedEx. De klanten van FedEx kunnen in de key markets profiteren van de grondinfrastructuur van La Poste. Het akkoord tussen beide partijen vervangt een eerdere overeenkomst van Chronopost International, die uitsluitend op Frankrijk betrekking had. Chronopost International en daarmee de andere landenorganisaties, waaronder Nederland, kunnen nu op Europees niveau hun klanten een eenduidige service bieden met een optimale kwaliteit. De overeenkomst past in de strategie van Europees marktleiderschap en treedt op 1 januari 2001 in werking.

Chronopost International en de andere landenorganisaties verkrijgen met deze overeenkomst toegang tot de luchtverbindingen van FedEx naar en vanuit Nederland, België, Frankrijk, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Italië, Spanje, Portugal, Ierland, Oostenrijk, Zwitserland, Zweden, Denemarken en Noorwegen. Beide ondernemingen blijven het ophalen en afleveren voor hun respectievelijke klanten verzorgen.
"De potentiële voordelen van de samenwerking tussen de beide organisaties zijn enorm. FedEx kent momenteel een belangrijke groei in Europa, het Midden-Oosten en Afrika. Op deze continenten gelden groeipercentages van meer dan 25 procent per jaar. De overeenkomst biedt grote kansen voor het vergroten van de omzet en het marktaandeel. Dit alles draagt bij aan de waardecreatie voor onze aandeelhouders", aldus Robert W. Elliott, president van FedEx voor Europa, het Midden-Oosten en Afrika. "De overeenkomst stelt ons in staat om onze positie in Europa en de rest van de wereld te versterken en verder uit te bouwen, dankzij de toegang tot het internationale netwerk van FedEx", voegt Bertrand de Mascarel, president van holding 'Colis et Logistique' van de groep La Poste, toe.

Synergievoordelen
"De overeenkomst biedt synergievoordelen, versterkt onze positie en helpt ons bij het realiseren van onze Europese ambities", licht Claude Béglé toe, algemeen directeur van Holding 'Colis et Logistique' van de groep La Poste.

"Ons partnership met de groep La Poste past bij de doelstelling die wij ons hebben gesteld om uit te groeien tot de leider op het gebied van geïntegreerde logistieke oplossingen voor onze klanten over de hele wereld. Het betreft een optimale combinatie tussen de kracht van het FedEx-netwerk en de aanzienlijke distributiecapaciteit van onze postpartner. Het betreft hier het meest recente akkoord in een serie strategische overeenkomsten die zijn gesloten sinds de opening van onze hub op Roissy-Charles de Gaulle in september jongstleden. Hierbij lanceerden wij het netwerk FedEx EuroOneTM. In dit korte tijdsbestek, hebben wij onze service duidelijk verbeterd, tot voordeel van onze klanten in Europa, het Midden-Oosten en Afrika", verklaarde Robert W. Elliott van FedEx.

Hoger serviceniveau
In de laatste twee weken, heeft FedEx een groot aantal nieuwe luchtverbindingen gestart om de tijdsduur tussen het ophalen en het afleveren te verminderen: MD11-vluchten vijfmaal per week vanaf de Europese hub op Charles de Gaulle met als bestemming de FedEx-hub AsiaOneTM op Subic Bay, in de Filippijnen; uitbreiding van het netwerk van FedEx-EuroOne naar de noordelijke regio; alsmede drie vluchten met een Airbus A310 vijfmaal per week tussen Europa, het Midden-Oosten, India en Azië. "De klanten van Chronopost International zijn gewend aan het hoge kwaliteitsniveau dat wij bieden. Wij zijn er zeker van dat zij hetzelfde dienstverleningsniveau aantreffen als zij gebruik maken van de vakkennis van FedEx Express voor zendingen naar de rest van de wereld. Omgekeerd kunnen wij aan FedEx Express in verschillende Europese landen, een verdere optimalisatie van de service aanbieden", onderstreepte Gilles Moutel, bestuursvoorzitter van Chronopost International.
Dankzij Chronopost International profiteren de klanten van FedEx van een belangrijke verbetering van het serviceniveau in de niet-rechtstreeks door FedEx bediende gebieden.
"Wij geloven in de mogelijkheden van dit akkoord, tot wederzijds voordeel voor onze klanten, onze medewerkers en onze ondernemingen", concludeerden Bertrand de Mascarel en Robert W. Elliott.

/ / / / / /

Noot voor redacties