Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

'Rendementsbepaling ICT nog te veel gericht op kosten'

Datum nieuwsfeit: 14-09-2000
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten
Persbericht

Voor meer informatie:

AVAYA Nederland
Ruud Alaerds
Tel: 030 609 7600
Fax: 030 609 7650
(ralaerds@avaya.com)

Lammers van Toorenburg PR
Francine Loos
Tel: 030 656 5070
Fax: 030 656 5473
(avaya@lvtpr.nl)

HELIVIEW/ AVAYA ONDERZOEK WIJST UIT:
RENDEMENTSBEPALING ICT NOG TE VEEL GERICHT OP KOSTEN

TER PUBLICATIE: 14 SEPTEMBER 2000

NIEUWEGEIN - Uit een onderzoek van Heliview en AVAYA, voorheen Lucent Technologies New Enterprise Networks Group, is gebleken dat ICT nog al te vaak gezien wordt als een kostenpost in plaats van een strategisch middel voor de bedrijfsvoering. ICT rendementsbeoordelingen kijken dus ook te vaak naar kosten in plaats van naar opbrengsten.
Dat ICT onmisbaar is in de strategie van een bedrijf en een essentieel onderdeel vormt van de bedrijfsvoering wordt door vrijwel alle organisaties in de top van zakelijk Nederland onderschreven. Vooral dienstverlenende bedrijven zijn het hier wel over eens. Toch ervaart nog 21% van de geïnterviewden ICT als een kostenpost waarop bezuinigd moet worden. Deze schijnbare tegenstrijdigheid komt met name voor in het bedrijfsleven en veel minder vaak bij overheden.

Kostenbeheersing
De focus op kosten betekent echter niet automatisch dat grote organisaties hun ICT nauwkeurig monitoren qua kosten. Slechts de helft produceert maandelijks een financiële rapportage aangaande ICT-investeringen. Het deel van de bedrijven waar rendement van ICT-investeringen in de periodieke financiële rapportage wordt meegenomen is beperkt tot 40%. Er is een duidelijk verschil tussen profit en non profit organisaties. In de non profit sector meet 21% van de organisaties rendement op ICT-investeringen. In de profit sector wordt dit door 54% tot 63% gedaan! De rendementsbepaling voor ICT-investeringen is vooralsnog sterk gekoppeld aan de middelen welke zijn geïnvesteerd en minder gericht op het behaalde resultaat in termen van kwalitatieve of kwantitatieve verbetering van bedrijfsprocessen.

Dit zijn enkele resultaten uit een onderzoek dat door Heliview Marketingservice in opdracht van AVAYA is gehouden onder 109 hoofdzakelijk financieel eindverantwoordelijke personen binnen de top 1.000 organisaties van Nederland.

Op deze plaats zit een diagram van het onderzoek "Bepaling rendement van ICT-investeringen", mocht u deze willen ontvangen, mail dan naar (douwejan@lvtpr.nl)

ICT-kosten worden hoofdzakelijk door grote bedrijven gezien en behandeld als een aparte kostenpost. 69% van de in dit segment geïnterviewde organisaties geeft dit aan. Vooral de dienstverlenende sector deelt ICT-kosten toe aan verschillende afdelingen of bedrijfsonderdelen en kent daarmee ICT een rol toe als horizontale (dus in elk bedrijfsonderdeel voorkomend) element.

Avaya
Avaya, de voormalige Enterprise Networks Group van Lucent Technologies, levert communicatiesystemen voor bedrijven, overheden en andere organisaties.
Avaya biedt oplossingen voor spraak, geconvergeerde spraak en data, Customer Relationship Management, messaging en multiservice netwerken en netwerkbekabeling. Avaya is wereldwijd marktleider in messaging en en netwerkbekabeling en marktleider in de Verenigde Staten op het gebied van bedrijfscommunicatiesystemen en call center-systemen. Dankzij een breed portfolio aan diensten en producten en strategische allianties met technologie- en consultingbedrijven is Avaya totaalleverancier van complete eBusiness-oplossingen. Het hoofdkantoor van Avaya staat in Basking Ridge, N.J. (Verenigde Staten). Avaya Nederland heeft vestigingen in Nieuwegein en Rijswijk. Meer informatie is te vinden op www.avaya.nl

Heliview Marketingservice
Heliview Marketingservice B.V. is sinds 1983 actief als een full-service marktonderzoeksbureau. Inmiddels is Heliview uitgegroeid tot marktleider op het gebied van gespecialiseerd marktonderzoek in de Benelux. In de ICT markt wordt continu onderzoek verricht naar de ontwikkelingen op het bied van informatie- en communicatietechnologie. Op basis van deze continumetingen geeft Heliview de ICT- en de Telecom Monitor® uit, deze studies geven elk afzonderlijk een compleet beeld van de markt en de ontwikkelingen. Daarnaast wordt ook de consumentenmarkt op het gebied van ICT zorgvuldig in kaart gebracht met de Consumer Monitor®. Met deze producten heeft Heliview volledig inzicht in de ICT markt en is daardoor instaat haar relaties te informeren en te adviseren.

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie