Tsjechen doen twijfelachtig aanbod aan Rampenplan

Datum nieuwsfeit: 14-09-2000

Persbericht 14 september 2000

Tsjechen doen twijfelachtig aanbod aan Rampenplan

Na een technisch onderzoek van een hoge Tsjechische politieofficier is duidelijk geworden dat de mensen van Kollektief Rampenplan die sinds gisteren tussen de Duitse en Tsjechische grens vast zitten daar niet staan wegens een mankement aan de bus.

Kollektief Rampenplan is op weg van Nederland naar Praag om daar te gaan koken voor aktievoerders tegen de IMF/Wereldbank vergadering volgende week. Bij de Tsjechische grens werd ze gisteren de toegang tot Tsjechië geweigerd onder anderen omdat ze 'extremisten' zouden zijn en een NL-sticker op de bus ontbrak.

Het voorstel van de politieofficier is nu om terug te rijden naar de Duitse grens en nogmaals de beide grensovergangen over te gaan. Inmiddels hebben de kollektiefleden wel allerlei stempels in hun paspoorten en een verbod voor Tsjechië tot en met 30 september. Als Rampenplan terugrijdt naar de Duitse grens duurt het volgens de politieofficier nog negen uur voor ze Tsjechie binnengaan.

De vraag is dan ook of dit niet een manier is om Rampenplan terug naar Duitsland te krijgen. De Tsjechische autoriteiten staan intussen volop in de aandacht van de pers door de weigering om het busje met koks en kookspullen toe te laten tot Tsjechië. Er is hen dan ook veel aan gelegen Rampenplan daar kwijt te raken. De politieofficier kon echter geen garantie geven dat Rampenplan na 9 uur in de rij staan dan wel zou worden toegestaan om Tsjechië binnen te komen.

Voor meer informatie: Platform Praagse Herfst, 0317 - 423588, (bij geen gehoor 0317 - 423481 (Carla)), of (praagseh@dds.nl),
voor achtergrondinformatie over akties tegen IMF/WB : huizen.dds.nl/~stank

Voor de duidelijkheid ook nog het persbericht van gisteren:

Persbericht van Platform Praagse Herfst, 13 september 2000

Nederlands kookkollektief toegang geweigerd tot Tsjechië Praag vreest Seattle-toestanden

Vanmiddag is Kollektief Rampenplan, dat gaat koken in het voorbereidende aktiekamp bij Praag, tegen gehouden bij de Duits-Tsjechische grens. Het aktiekamp is ter voorbereiding van akties tegen IMF/Wereldbank die van 26 t/m 28 september hun jaarlijkse vergadering houden in Praag.

Tsjechische autoriteiten hadden uit angst voor akties al aangekondigd aktivisten tegen te zullen houden bij de Tjechische grens. In hun achterhoofd leeft de gedachte aan de verstoorde WTO-top in Seattle en de akties bij de IMF/WB-voorjaarsvergadering in april in Washington.

Kollektief Rampenplan werd tegen gehouden omdat er geen 'NL'-sticker op de achterkant van hun bus zit. Normaal is zo'n sticker te koop bij grenzen en mag je daarna door rijden. Ze werden echter uitgemaakt voor 'extremisten' , kregen allerlei stempels in hun paspoorten en mogen nu officieel 30 dagen Tsjechië niet in. Op het moment zijn de mensen van Kollektief Rampenplan druk bezig samen met juristen te bekijken op welke grond ze de toegang tot Tsjechië geweigerd is, of ze dit kunnen aanvechten en alsnog de grens over kunnen om te koken in het voorbereidingskamp. Diverse media uit Praag is onderweg naar de grens waar Rampenplan gestrand is. Daarnaast zal de Nederlandse ambassade ingeschakeld worden.

De SP heeft op 5 september kamervragen (zie hieronder) gesteld aan de ministers van Binnenlandse Zaken en Buitenlandse Zaken over het doorgeven van gegevens over aktivisten aan de Tsjechische autoriteiten. Daar zijn nog geen antwoorden op, maar deze reaktie van de Tsjechische grenspolitie lijkt antwoord genoeg. We raden hun aan om nogmaals vragen te stellen morgenochtend aan de betrokken ministers.

voor achtergrondinformatie over akties tegen IMF/WB : huizen.dds.nl/~stank

Vragen van het lid Kant (SP) aan de Ministers van Binnenlandse Zaken en Buitenlandse Zaken 1. Is het waar dat Tsjechië samenwerkt met Interpol om activisten uit Duitsland, Polen en Scandinavië te kunnen identificeren, die deel willen nemen aan de protesten tijdens de jaarvergadering van het IMF en de Wereldbank op 26 september a.s. in Praag? (1)
2. Is het waar dat de Britse autoriteiten dossiers en foto's van Britse activisten hebben aangeboden aan de Tsjechische autoriteiten in het kader van de protesten rond deze bijeenkomst? (1)

3. Is er door de Tsjechische autoriteiten of andere instanties die zich bezig houdt met de voorbereidingen op de protesten aan Nederland gevraagd informatie over activisten door te geven? Heeft Nederland in verband met deze protesten informatie over activisten doorgegeven aan enige buitenlandse autoriteit of organisatie? Zo ja, om wat voor informatie gaat het en aan wie is deze informatie gegeven? Wat is de juridische basis waarop deze gegevens zijn doorgegeven?

4. Is het u bekend dat de Tsjechische minister van Binnenlandse Zaken maatregelen heeft getroffen om bepaalde buitenlanders de toegang tot Tsjechië te ontzeggen(2)? Zullen er ook Nederlandse activisten aan de grens worden tegengehouden? Op welke juridische basis zal dit gebeuren en wat is hierover uw oordeel?

5. Is het juist dat er 11.000 politie-agenten en 5.000 soldaten aanwezig zullen zijn in Praag tijdens de IMF/Wereldbank bijeenkomst? Wat voor maatregelen zult u treffen om te voorkomen dat Nederlandse activisten bij het gebruik maken van hun recht op vrijheid van meningsuiting met excessief geweld bejegend worden?

1. Guardian Unlimited, 24 augustus, 'Riots threaten Prague Atumn'

2. Central Europe Online Daily News, 11 augustus, 'Activists Might Be Denied Access To Country During IMF Session '