Opening Uilenbosje in de Eilandspolder

Datum nieuwsfeit: 14-09-2000
Opening Uilenbosje in de Eilandspolder

Donderdag 14 september opent Mevrouw H.R. Oosterop van Leussen, burgemeester van Graft-de Rijp het Uilenbosje. Het Uilenbosje, aan de rand van de Eilandspolder, is een nieuw natuurrecreatiegebied van Het Noordhollands Landschap. De Stichting Het Noordhollands landschap kreeg twee jaar geleden eindelijk het laatste strookje grond van het Uilenbosje in handen. Het kon aangekocht worden dankzij een grote gift van het VSB Fonds Beemster. Daarmee kwam de weg vrij om in dit oer-Hollandse landschap een bescheiden recreatiegebiedje in te richten. Het Uilenbosje valt op, simpelweg omdat het een bosje is temidden van het open polderlandschap. Het is een drassige eilandje vol wilgen en braamstruiken. Beheerder Het Noordhollands Landschap legde er een slingerend snipperpad van ongeveer 500 meter aan en een vijver. Dat pad voorkomt geen natte voeten. De bezoeker loopt namelijk over veenlandschap en dat is tamelijk drassig hier en daar. Laarzen aan dus. Ook werd er een paddenpoel aangelegd.

Vanuit de uitkijkpost die tegelijk met het Uilenbosje gereed is gekomen, is het geheel goed te overzien. Vandaar ziet men niet alleen de karakteristieke kerktorens van Graft en Driehuizen aan de horizon, maar ook de grillige sloten waarmee weer eens duidelijk wordt hoe het land is ontstaan, en men ziet en hoort een keur aan water- weide- en struweelvogels.
Overigens zijn de watervogels ook heel goed te bespieden vanachter het scherm dat het Noordhollands Landschap voor het Kerkemeertje vlakbij het Uilenbosje plaatste. Vanaf 1992 zijn hier in totaal maar liefst 92 vogelsoorten waargenomen.

De Stichting Het Noordhollands Landschap beheert in de Westelijke Eilandspolder in totaal 335 ha veenweidegebied. Door de inrichting en het onderhoud van dergelijke landjes als het Kerkemeertje en het Uilenbosje neemt de soortenrijkdom aan planten en vogels in de weidegebieden toe. Het Kerkemeertje en het Uilenbosje liggen tussen West-Graftdijk en Graft. Via de Groeneweg slaat men naar het noorden af. Via de dijk en een brug komt men op de insteekweg en komt men bij de beide natuurgebiedjes. Vergeet die laarzen niet.

Uitnodiging voor de pers: U bent van harte welkom de opening bij te wonen. Het programma begint om 15.00 uur in de stal van familie Kramer, Ringdijk 4 te Graft en duurt tot ca. 16.45 uur.

Voor nadere inlichtingen u contact opnemen met Johan Stuart, 0251-659750 of mobiel 06-53129644, e-mail (nhl@tref.nl).
Castricum, 11 september 2000