CSS versterkt door acquisitie TBT Telelinie en Compunet

TWEE ACQUISITIES EN ONDERHANDSE UITGIFTE AANDELEN CSS

- TELECOMDIVISIE VERSTERKT DOOR ACQUISITIE TBT TELELINE
- DIVISIE CSS SOLUTIONS UITGEBREID MET COMPUNET
DEN BOSCH - Telecom- en ICT-dienstverlener CSS Holding heeft in principe overeenstemming bereikt over de acquisitie van twee ondernemingen. Het betreft de in Utrecht gevestigde telecomdienstverlener TBT Teleline Bedrijfs- en Telecommunicatie B.V. (TBT) en IT-dienstverlener Compunet uit Amstelveen. Bovendien heeft CSS onderhands 600.000 nieuwe aandelen geplaatst bij institutionele beleggers in binnen- en buitenland. Voorts is een beperkt pakket nieuwe aandelen geplaatst bij de huidige grootaandeelhouders van TBT en Compunet. Op dit pakket is een lock-up regeling van toepassing.

De opbrengst van de onderhandse emissie wordt deels aangewend voor de financiering van deze acquisities. Het resterende deel wordt gereserveerd ter financiering van toekomstige acquisities. Zowel TBT als Compunet zullen in 2000 bijdragen aan de winst per aandeel van CSS.

TBT Teleline
TBT is een vooraanstaande leverancier van Philips- en Lucent- telecomsystemen. Met 35 medewerkers heeft de onderneming een winstgevende omzet van circa EUR 4,5 miljoen. De activiteiten van TBT zullen worden ondergebracht in de divisie CSS Telecom. Net als de overige activiteiten binnen deze divisie heeft TBT een groot aantal meerjarige onderhoudscontracten afgesloten. TBT zal binnen de divisie CSS Telecom kunnen profiteren van een grotere inkoopkracht, hetgeen tot belangrijke kostenbesparingen zal leiden. De gevoerde productlijnen van TBT sluiten naadloos aan op die van CSS Telecom. De acquisitie biedt CSS mogelijkheden tot uitbreiding van de dienstverlening naar klanten, met name op het gebied van de overgang naar zogeheten Voice over IP-centrales. Het huidige management van TBT zal ook na de overname door CSS in functie blijven. CSS verwacht dat de telecom-gerelateerde activiteiten in het boekjaar 2000 ruim 30% van de totale brutomarge van CSS zullen genereren.

Compunet
Compunet is leverancier van totaaloplossingen in het midden- en kleinbedrijf en legt zich vooral toe op levering en implementatie van en dienstverlening rond Exact Software. Compunet was in 1994 een van de eerste Exact Software Centre's in Nederland. De onderneming behaalde in 1999 met 41 medewerkers een winstgevende omzet van zo'n EUR 4,5 miljoen. Deze bestaat voor een groot deel uit toegevoegde waarde bij de levering en implementatie van Exact Software bij klanten in de regio Groot Amsterdam.
De onderneming bedient ongeveer 2.500 klanten uit hoofde van meerjarige servicecontracten met een eigen helpdesk en goed opgeleide en gecertificeerde consultants. Compunet zal worden ingepast in de divisie CSS Solutions.

De vakbonden en de SER-fusiecommissie zijn geïnformeerd over de voorgenomen overnames. CSS verwacht de transacties binnen enkele weken te hebben afgerond.

Den Bosch, 14 september 2000

Voor meer informatie: