Kunstwerk van Tom Claassen aan het begin van D-pier Schiphol

Datum nieuwsfeit: 14-09-2000
Amsterdam Airport Schiphol

Kunstwerk van Tom Claassen aan het begin van de D-pier

In Lounge Centraal, aan het begin van de steel van de D-pier, is vorige week een kunstwerk van Tom Claassen geplaatst. Het kunstwerk bestaat uit twee zittende mannetjes van zwart gepatineerd brons. Het lijkt alsof de twee mannetjes even zijn gaan zitten omdat ze moe zijn van het reizen. De twee mannetjes zitten op de grond, midden in het looppad van de passagiers. Tom Claassen heeft in 1998 van de kunstcommissie van Schiphol Group de opdracht gekregen om ter gelegenheid van de renovatie en verbreding van Lounge Centraal en de steel van de D-pier een kunstwerk te maken. De bouwwerkzaamheden aan Lounge Centraal en de steel van de D-pier zijn deze zomer voltooid. Op dit moment worden de laatste kleine aanpassingen afgerond.

De Nederlandse kunstenaar Tom Claassen (1964) zoekt zijn onderwerpen in alledaagse dingen, zoals mensen of dieren. Vaak roept zijn kunst een glimlach op. De beelden van Tom Claassen lijken een zachte huid te hebben, ongeacht het materiaal dat hij gebruikt. Werken van Tom Claassen zijn zowel in Nederland als het buitenland te zien.