Nieuwsbank

Schrijft, screent en verspreidt persberichten voor journalistiek, search en social media. Hét startpunt om uw nieuws wereldkundig te maken. Ook voor follow-ups, pitches en korte videoproducties.

Daihatsu introduceert nieuwe Sirion 1.3 16V

Datum nieuwsfeit: 15-09-2000
Vindplaats van dit bericht
Bron: Razende Robot Reporter
Zoek soortgelijke berichten

Daihatsu Persbericht

Vianen, 7 september 2000 DAIHATSU INTRODUCEERT NIEUWE SIRION 1.3 16V Vanaf 15 september staat de nieuwe Sirion 1.3 16V in elke Daihatsu showroom. De nieuwe Sirion 1.3 16V heeft een totaal nieuw ontwikkelde 1.3 16V motor voorzien van DVVT techniek. Deze motor levert een groot vermogen van 75 kW/102 pk en daarnaast is het benzineverbruik zeer laag. Ook aan de buitenkant ziet de Sirion 1.3 16V er sportief uit. Het design is meer afgestemd op het karakter ven de motor. Sportiviteit die samen gaat met de modernste technieken. Een voorbeeld van deze hightech, welke in de Sirion 1.3 16V is gebruikt, is wel het unieke stuurtiptronic, wat optioneel kan worden geleverd.
Motor
De 1.3 16V twincam motor heeft DVVT (Dynamic Variable Valve Timing) techniek. Gebruikmakend van de gegevens zoals het motortoerental en de gasklep openingshoek, maakt de boordcomputer de openingstijd van de kleppen zo gunstig dat de inlaat- en uitlaatslagen zo efficint en geleidelijk als mogelijk verlopen. Om het maximale te genereren van 75 kW/102 pk bij 7000 tpm en een maximaal koppel van 120 Nm bij 4400 tpm, bevindt de Sirion zich op een hoogste niveau vergeleken met de prestaties van elke andere 1.3 liter auto op de hedendaagse markt met een gecombineerd benzineverbruik van slechts 5,7 liter/100 km - 1:17,5 (EEG richtlijn 93/116) en een Co2 uitstoot van 154 g/km. Stuurtiptronic
De Sirion 1.3 16V heeft standaard een handgeschakelde 5 versnellingsbak. Daarnaast kan men optioneel kiezen voor een volledig automatische transmissie voorzien van stuurtiptronic. Stuurtiptronic, waarbij men schakelt op het stuur, is uniek en helemaal in de Sirion segment. Tijdens het schakelen kan de berijder beide handen aan het stuur houden. Door middel van het indrukken van een + of - knop schakelt de transmissie op of terug. Exterieur
De Sirion 1.3 16V is gebaseerd op de orginele Sirion elegantie, vergezelt van sportieve details. Onder de nieuwe specificaties bevinden zich onder andere een sportieve voor- en achterbumper, zijskirts, mistlampen vr en een centraal gemonteerde dakantenne. Rondom de grille is een chroomkleurige moulding gemonteerd, dat het toch al fraaie uiterlijk van de Sirion af maakt. Verder is de mistlamp in het achterlichtunit gentegreerd. De nieuwe versie van de Sirion is in combinatie met deze details een frisse verschijning, terwijl de moderne styling van het oorspronkelijke ontwerp hetzelfde is gebleven.
Interieur
Ook het interieur straalt sportiviteit uit. De stoelen en het stuurwiel zijn zo vormgegeven dat deze naast een sportief uiterlijk ook het comfort verhogen. Het instrumentenpaneel is voorzien van drie witte wijzerplaten, waaronder een toerenteller, met een rode schaalverdeling die oplicht in het donker. Dit geeft het dashboard een dynamische uitstraling. In de snelheidsmeter worden de kilometerstand en de twee dagtellers digitaal weergegeven.
Veiligheid
Daihatsu past de meest moderne veiligheidsvoorzieningen toe in de Sirion, zoals computerberekende kreukelzones en veiligheidsbalken in alle portieren. Ook krachtbegrensde gordelspanners vrin, het derde remlicht en zowel een airbag voor de bestuurder als de passagier vrin zijn standaard. In geval van een eventuele aanrijding activeert het veiligheidssysteem de knipperlichten, de interieurverlichting en de brandstoftoevoer wordt afgesloten en de deuren ontgrendelen zich automatisch. In het topmodel hebben de passagiers vrin de bescherming van opzij dankzij side-airbags met een speciale vorm waarmee ook het hoofd wordt beschermd. Bovendien beschikt deze uitvoering over een 'tweede generatie' ABS-remsysteem. Dit systeem is uitgebreid met Electronic Brakeforce Distribution. (EBD) Dit is een ingenieuze aanvulling op het standaard ABS softwareprogramma. EBD bepaalt precies hoeveel remkracht elk achterwiel nodig heeft aan de hand van de sensoren in het ABS systeem. Deze meten het doorslippen van de wielen en aan de hand van die gegevens stelt EBD direct de benodigde remkracht vast voor de achterwielen afzonderlijk. Zo is de remweg ng korten, terwijl u de auto beter onder controle kunt houden. Kortom de Sirion 1.3 16V zit boordevol zaken die de veiligheid verhogen.
Uitrusting
De Sirion 1.3 16V is leverbaar in twee uitvoeringen, die beide zijn uitgerust met een aantal ingenieuze zaken om de berijder nog meer plezier te geven tijdens het gebruik van de auto. De Sirion 1.3 16V VTI is standaard uitgerust met o.a. stuurbekrachtiging, twee airbags centrale deurvergrendeling, elektrisch bedienbare ramen en spiegels, sport type stoelen met speciale zwarte bekleding, twee deurspeakers, sportief stuurwiel, twee make-up spiegels, hoofdsteunen en handgrepen achterin, sportieve vr en achterbumpers, sideskirts, centraal boven de voorruit geplaatste dakantenne, mistlampen vr, 14 inch wielen met 165/65 banden, wieldoppen, chroomkleurige zijbeschermstrips en een achterruitwisser/-sproeier
De Sirion 1.3 16V krijgt hierbij nog eens een bestuurdersstoel waarvan de zitting in hellinghoek verstelbaar is, side airbags, ABS met EBD, een achterklepspoiler met remlicht en lichtmetalen 14 inch velgen.
Prijzen incl. BTW/BMP

Sirion 1.3 16V VTi fl. 27.295,=
Sirion 1.3 16V S fl. 30.495,=
Opties:
Mica-/metalliclak fl. 545,=
ABS fl. 1.495,=
Automaat (incl.tipronic) fl. 3.495,=
Maten en gewichten

Lengte exterieur 3675 mm
Breedte exterieur 1595 mm
Hoogte exterieur 1450 mm
Lengte interieur 1725 mm
Breedte interieur 1330 mm
Hoogte interieur 1165 mm
Wielbasis 2345 mm
Spoorbreedte vr 1395 mm
Spoorbreedte achter 1375 mm
Minimale bodemvrijheid 140 mm
Kentekengewich 850 kg
Aantal zitplaatsen 5
Draaicirkel banden/bumper 8,8/94
Motor

Type 4 cilinder, 4 takt, 16 kleppen, DOHC, DVVT Inhoud 1298 cc
Boring x slag 72,0 mm x 79,7 mm
Maximum vermogen 75 kW/102 pk bij 7000 tpm
Maximum koppel 120 Nm/4400 tpm
Compressieverhouding 11,0 :1
Benzinesysteem Electronic Fuel Injection
Inhoud brandstoftank 40 liter
Aandrijving voorwielen
Type koppeling mechanisch bedienbare enkelvoudige drogeplaatkoppeling met diafragmaveer

Overbrengingsverhoudingen Handgeschakeld Automaat 1e 3,182 2,731
2e 1,842 1,526
3e 1,250 1,000
4e 0,865 0,696
5e 0,750 -

achteruit

6e 3,143 2,290
Eindoverbrenging 6e 4,267 4,032

Onderste

Ophanging vr Onafhankelijk, MacPherson veerpoten Ophanging achter Langsdraagarmen met schroefveren. Beide draagarmen zijn gekoppeld door
twee geprogrammeerde torsie-assen.
Besturing Tandheugel
Remmen voor Schijfremmen geventileerd
achter Trommelremmen
handrem Mechanisch op de achterwielen
Wielen 14 inch

Prestaties Handgeschakeld Automaat
Brandstofverbruik in liter per 100km
(EEG richtlijn 93/116)

- stad 7,6 (1:13,2) 8,6 (1:11,6)

- buitenweg 4,6 (1:21,7) 5,0 (1:20,0)

- gecombineerd 5,7 (1:17,5) 6,3 (1:15,9)
Maximum snelheid 180 km/u 170 km/u
Acceleratie 0-100 km/h 9,6 s 11,1 s
Max. aanhangwagengewicht

- geremd 950

- ongeremd 350

Daihatsu Holland B.V.
Witboom 2
Postbus 149
4130 EC Vianen
Telefoon 0347 - 750 500
e-mail

Homepage
Bovenkant pagina

reageer via disqus

Nieuwsbank op Twitter

Gratis persberichten ontvangen?

Registreer nu

Profiteer van het gratis Nieuwsbank persberichtenfilter

advertentie