Arbeidsbemiddelingsbureau VluchtelingenWerk zelfstandig

Datum nieuwsfeit: 15-09-2000
Vluchtelingenwerk Nederland

Met zelfstandig Emplooi meer vluchtelingen aan de slag

Persbericht, 14 september 2000

Emplooi, het arbeidsbemiddelingsbureau van Vereniging VluchtelingenWerk Nederland wordt per 15 september a.s. een zelfstandige stichting. Een zelfstandig Emplooi kan slagvaardiger handelen en meer ondernemen om vluchtelingen met vrije toegang tot de arbeidsmarkt naar passend werk te bemiddelen. 'En Emplooi móet meer ondernemen', aldus Leoni Sipkes, voorzitter van Emplooi en voormalig Tweede Kamerlid voor GroenLinks. 'Immers 34 % van de vluchtelingen is werkzoekend.'

Krappe arbeidsmarkt
'Bovendien is het tekort op de arbeidsmarkt nijpend', voegt Jan van den Oord, directeur van Emplooi, toe. 'Vraag en aanbod sluiten dus niet op elkaar aan.' Emplooi wil deze kloof verkleinen door enerzijds in te spelen op de vraag. Meer dan nu het geval is, zal Emplooi met werkgevers gaan samenwerken. Anderzijds moeten campagnes onder werkzoekende vluchtelingen het aanbod van personeel vergroten. Ook zal een voor alle partijen toegankelijke databank gaan leiden tot een betere en snellere match tussen werkgever en vluchteling. De samenwerking met VluchtelingenWerk blijft bestaan. Ondertussen gaat Emplooi banden aan met diverse instanties en overheden, onder meer om tot een financieel zelfstandige en kostendekkende bedrijfsvoering te komen.

Passend en betaald werk
Het oorspronkelijke uitgangspunt van Emplooi - werk vinden dat bij de vluchteling past - blijft gehandhaafd. Eduard Nazarski, algemeen directeur van VluchtelingenWerk Nederland: 'Veel vluchtelingen werken onder hun niveau. Volgens het ITS-onderzoek ligt het percentage op liefst 40 procent. Voor Emplooi is het vinden van passend werk een belangrijke doelstelling. Passend werk vergroot de kans op vast werk wat een goede integratie bevordert. En ook de werkgever heeft er belang bij. Passend werk zorgt voor gemotiveerde en productieve werknemers.'

Unieke formule
In 1989 begonnen als werkgelegenheidsproject, is Emplooi uitgegroeid tot de organisatie die landelijk 900 vluchtelingen per jaar naar passend en betaald werk bemiddelt. Emplooi doet dit met een unieke formule: 80 adviseurs - voormalige ondernemers, directeuren en managers, met pensioen of de VUT - verrichten op vrijwillige basis de bemiddeling tussen vluchteling en werkgever. De Emplooi-adviseurs leggen contacten met werkgevers en bieden de vluchtelingen begeleiding naar behoefte, ook na plaatsing bij een werkgever. Sinds 1989 zijn 6500 vluchtelingen door Emplooi bemiddeld.

Stichting Emplooi is het landelijk opererend arbeidsbemiddelingsbureau voor vluchtelingen met vrije toegang tot de arbeidsmarkt. Emplooi stelt zich ten doel voor hen passend en betaald werk te vinden.

VluchtelingenWerk Nederland is een onafhankelijke organisatie die zich op basis van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens met vele vrijwilligers inzet voor bescherming van vluchtelingen en asielzoekers. Centraal staat persoonlijke steun en belangenbehartiging bij toelating, opvang en maatschappelijke participatie in Nederland.