Kamervragen over mensenrechten in Kirgizië

Bron: Tweede Kamer der Staten-Generaal
Tweede Kamer der Staten Generaal

vragen15.009 vragenformulier 15 september 2000

Vragen van de leden Hoekema (D66) en Karimi (GroenLinks) aan de minister van Buitenlandse Zaken over de mensenrechten in Kirgizië. (Ingezonden 15 september 2000)

1

Deelt u de zorgen over de ernstige tegenwerking van de Kirgizische mensenrechtenorganisatie KCHR door de Kirgizische autoriteiten?

2

Bent u bereid de autoriteiten in Bisjkek bilateraal aan te spreken op de noodzaak de verbannen mensenrechtenactivist Dyryidaev weer toe te laten, de mensenrechtenorganisatie KCHR volledige rechten te verlenen en de a.s. presidentsverkiezing vrij en eerlijk te laten verlopen, met volledige rechten voor de oppositie?

3

Welke activiteiten ontplooit u terzake in het verband met de OVSE en de EBRA?

4

Is de Hoge Commissaris van de OVSE voornemens Kirgizië te bezoeken, en zou ja, met welk doel?

5

Welke arrangementen zijn c.q. worden getroffen voor wat betreft waarnemers bij de aanstaande verkiezingen?

Tweede Kamer der Staten Generaal