TROS-programma Vermist: 'Help mijn kind is ontvoerd'

Hilversum, 11 september 2000

Televisie, Nederland 2
VERMIST, vanaf 15 september a.s. iedere twee weken

'Help mijn kind is ontvoerd'

Vrijdag 15 september aanstaande start voor TROS VERMIST een nieuw seizoen. Dit TROS-programma weet veel kijkers aan zich te binden door aandacht te schenken aan diverse vermissingszaken in binnen- en buitenland. Jaap Jongbloed en zijn redactie weet 40% van deze zaken op te lossen.

Steeds vaker bereikt deze noodkreet de burelen van TROS VERMIST. Radeloze moeders die alarm slaan omdat hun kind door de ex-partner is gekidnapt. Soms worden de kinderen ergens in Nederland verborgen gehouden maar vaak verdwijnen ze naar het buitenland. Dan verstoppen de buitenlandse vaders ze bij familie of kennissen. Is het kind eenmaal over de grens dan begint de moeizame en lange weg om het op te sporen en terug te krijgen bij de partij die het ouderlijk gezag heeft.
Het zijn overigens niet alleen moeders die slachtoffer worden van ontvoering, ook vaders roepen de hulp in van VERMIST wanneer mamma er met de kinderen vandoor is.

Dit seizoen gaat TROS VERMIST iets doen aan die 'gestolen kinderen'. Jaap Jongbloed gaat ze opzoeken. 'Als een kind door een van de ouders is ontvoerd, loopt justitie niet meer zo de plooien uit de broek om het op te sporen. Maar de wanhoop van de achterblijver is enorm. Zal die het kind nog ooit terugzien?'. Samen met de achterblijver reist Jongbloed door binnen- en buitenland om de 'gestolen kinderen' op te sporen en in de omgeving waar het wordt vastgehouden actie te ondernemen. De plaatselijke overheidsbekleders worden ter verantwoording geroepen en een confrontatie met de ontvoerder niet uit de weg gegaan.
Net als in het verleden gaat VERMIST de barricaden op met campagnes op het Binnenhof of bij ministeries om het thuisbrengen van de gestolen kinderen te bespoedigen. Daarbij zal de hulp van cultuurkenners maar ook de politiek worden ingeroepen. Jongbloed: 'We kunnen de ouders van gestolen kinderen niet langer in de kou laten staan.'

Noot voor redacties