Draka gaat kabelsystemen leveren ter waarde van $175 miljoen

Datum nieuwsfeit: 15-09-2000

DRAKA HOLDING NV

Draka gaat kabelsystemen leveren ter waarde van $175 miljoen

Doorbraak voor Draka in Noord-Amerikaanse telecomindustrie:

Draka gaat JETnet(r) kabelsysteem leveren ter waarde van circa $ 175 miljoen

Amsterdam, vrijdag 15 september 2000 - Draka Holding verklaart vandaag dat het is geselecteerd door een belangrijk Noord-Amerikaans telecombedrijf voor de levering van het JETnet(r)-systeem, inclusief de nieuwste generatie glasvezelkabels en speciale componenten in de Verenigde Staten en Canada. Het gaat in deze eerste fase om de aanleg van meerdere 10.000'en kilometer netwerk in de komende 3 jaar. Met de opdracht is circa $ 175 miljoen gemoeid.

Het netwerk wordt aangelegd met de JETnet(r) technologie van NKF KABEL BV. Zoals bekend, is NKF in 1999 door DRAKA Holding NV overgenomen. De JETnet(r) technologie houdt in, dat in een reeds geïnstalleerde HDPE buis een bundel van kleine buisjes wordt 'ingeblazen', waarna, naar behoefte, ieder buisje afzonderlijk gevuld kan worden met een miniatuur glasvezelkabel.

Enorme besparingen op aanlegkosten netwerk
Het JETnet(r) concept helpt onze cliënten om meer dan 50% te besparen op de initiële aanlegkosten. In plaats van een dure kabel met 288 vezels worden er immers slechts vijf keer 60 vezelkabels ingeblazen, zodat het netwerk meegroeit met de toekomstige behoefte. Eveneens is dit concept de ideale oplossing voor het omgaan met de huidige wereldwijde beschikbaarheid van glasvezel.

Nieuwste technologie
'We hebben de JETnet(r)-technologie sinds 1995 ontwikkeld samen met KPN Telecom en het Zwitserse Plumettaz. Deze technologie is door NKF geschikt gemaakt voor het gebruik in het gehele netwerk,' aldus de heer S.J. van Kesteren, CEO van Draka. 'De JETnet(r) methode heeft een enorme potentie. Het biedt voor alle telecom operators hét antwoord op de klemmende vraag, hoe om te gaan met een vast kabelnet in een sterk concurrerende en voortdurend veranderende wereld. JETnet(r) is een uiterst flexibel concept. Investeren wanneer nodig, dat is het devies. In Nederland gebruiken wij het concept al enige tijd, samen met KPN Telecom. Nu begint het ook in het buitenland opmars te maken.'

Doorbraak
'Deze overeenkomst betekent dan ook een enorme internationale doorbraak voor ons. Naast Nederland en Noord Amerika kan JETnet (r) zich verheugen op grote belangstelling in West Europa, met name Zweden, Italië en Duitsland,' aldus de heer Van Kesteren.

Noot voor redacties