Nederlandse biologische groente, fruit vaak naar buitenland

Datum nieuwsfeit: 15-09-2000
TuinbouwNet

Nederlandse biologische groente en fruit vooral naar buitenland

Nederlandse biologische groente en fruit gaat vooral naar het buitenland. Vijfenzestig procent van deze producten werd in 1999 geëxporteerd. Dit betekende dat zo'n 20.000 ton beschikbaar was voor de binnenlandse markt. Dat blijkt uit onderzoek van het Productschap Tuinbouw (PT).

Het PT constateert dat de afstemming tussen detailhandel en teelt in Nederland niet optimaal is. Volgens de supermarkten is het aanbod van biologische groenten en fruit in Nederland te klein. Daarnaast willen ze jaarrond beschikken over de producten tegen concurrerende prijzen. Door de sterke buitenlandse vraag zijn Nederlandse telers en handelaren echter niet afhankelijk van afzet op de binnenlandse markt.

De natuurvoedingswinkels zijn in Nederland nog altijd het belangrijkste verkoopkanaal van biologische groenten en fruit. Ze hebben ongeveer 45 procent van de consumentenverkopen in handen. De afzet via de supermarkten groeit de laatste jaren sterk. Volgens het PT komen de grootgrutters dit jaar uit op een marktaandeel van zo'n twintig procent. De overige afzetkanalen, zoals boerenmarkten, huisverkoop en abonnementen zijn samen goed voor 35 procent.

Het Productschap Tuinbouw onderscheidt in Nederland twee groepen kopers van biologische groenten en fruit. De ene groep consumenten let vooral op milieuaspecten, terwijl de andere groep de producten lekker, gezond, natuurlijk en veilig vindt. Deze laatste groep kan de komende jaren nog sterk groeien, al hangt dit af van de prijs die voor de biologische groenten en fruit betaald moet worden.

Volgens het PT bedroeg de totale oppervlakte van biologische groente en fruit in Nederland vorig jaar 2.100 hectare. Hierbij gaat het voor een belangrijk deel om groenten van de vollegrond, zoals uien en peen. Het areaal biologische glasgroenten kwam in 1999 uit op veertig hectare en dat van fruit op 260 hectare. In totaal werd vorig jaar 64.000 ton Nederlandse verse groenten en fruit met een bio-keurmerk verhandeld met een productiewaarde van een kleine zeventig miljoen gulden. Dit laatste cijfer is ongeveer anderhalf procent van de totale Nederlandse productiewaarde.

Telers en handelaren kunnen het rapport "De Nederlandse biologische groenten- en fruitsector in opmars?" gratis bestellen bij het Productschap Tuinbouw onder telefoonnummer 079-3470633.