Referentie-interconnectie-aanbieding KPN

Datum nieuwsfeit: 15-09-2000
OPTA

Mededeling betreffende het sluiten van overeenkomsten op basis van de door KPN Telecom B.V. bekend gemaakte nieuwe
referentie-interconnectie-aanbieding

Naar aanleiding van de bekendmaking door KPN Telecom B.V. (KPN) van haar nieuwe referentie-aanbieding (RA) vraagt het college van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (college) uw aandacht voor het volgende.

Besluit OPTA
Op 28 juli 2000 heeft het college een besluit inzake de beoordeling van de RIA van KPN genomen. Dit besluit betreft de beoordeling van de RIO KPN 2000.1.1. Op basis van dit besluit dient KPN een aantal wijzigingen in de RIO KPN 2000.1.1 aan te brengen. De oordelen van het college, zie hiervoor onder andere het dictum, dienen tot uitvoering te worden gebracht in een door KPN bekend te maken RIA.
In het besluit draagt het college KPN op om voor 1 september een nieuwe RIA ter beoordeling aan het college voor te leggen, waarin de door het college noodzakelijk geachte wijzigingen zijn doorgevoerd.

Beoordeling
KPN heeft 1 september jl. 'Reference Offer for Interconnection, Special Access and Optional Services 2000.2.0' op haar website bekend gemaakt. Deze nieuwe referentie-aanbieding (RA), waarvan de RIA een onderdeel is, is ter beoordeling aan het college voorgelegd. Het college beoordeelt momenteel de door KPN voorgelegde nieuwe RIA op strijdigheid met de Telecommunicatiewet (Tw). Hierbij gaat het college uit van zijn oordelen in het besluit van 28 juli 2000.

Bilaterale onderhandelingen met KPN
KPN heeft het college laten weten dat de aan het college voorgelegde RA door KPN zal worden gebruikt als basis voor de (bilaterale) onderhandelingen met aanbieders om te komen tot nieuwe overeenkomsten. Het college beoordeelt momenteel of de in het besluit aangegeven noodzakelijk geachte wijzigingen ook daadwerkelijk door KPN in de RIA zijn verwerkt. Hiernaast kan het college de door onderhandeling tot stand gekomen overeenkomsten beoordelen op strijdigheid met de Tw (artikel 6.2 van de Tw). In dit kader wijst het college partijen erop dat bij het sluiten van nieuwe interconnectie-overeenkomsten het besluit van het college van 28 juli 2000 als uitgangspunt dient te gelden. Aanbieders kunnen de volledige tekst van dit besluit van 28 juli 2000 vinden op de OPTA website (www.opta.nl).

's Gravenhage, september 2000

Het College van de Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit, namens het college,
H.C. Bakker, secretaris.