Golfkartonbranche neemt hygiëne ernstig

INFORMATIECENTRUM PAPIER EN KARTON

Golfkartonbranche neemt hygiëne ernstig

Hoofddorp, 15 september 2000

Golfkartonbranche neemt hygiëne ernstig.

Gisteren (14 september) hebben de Vereniging Golfkarton, de branche-organisatie voor de Golfkartonindustrie, en BVQI (Bureau Veritas Quality International) te Rotterdam een samenwerkingscontract getekend voor de certificering van gekwalificeerde bedrijven op het gebied van het hygiënisch produceren van golfkartonnen verpakkingen. BVQI is een HACCP geaccrediteerde, certificerende instelling.

De laatste jaren wordt steeds meer de nadruk gelegd op alle facetten die te maken hebben met een hygiënisch verantwoorde productie van levensmiddelen. Ook de materialen waarin de levensmiddelen worden verpakt zijn daarbij in de aandacht gekomen.

Juist golfkarton wordt door de gunstige prijs/prestatie verhouding, de gebruiksvriendelijkheid en de diverse toepassingsmogelijkheden zeer veel in de levensmiddelensector gebruikt. Alhoewel er met betrekking tot golfkarton geen enkele indicatie was om de veiligheid ervan in twijfel te trekken, heeft de brancheorganisatie het zekere voor het onzekere gekozen en de hygiënelat hoog gelegd.

De golfkartonindustrie heeft daarom in samenwerking met deskundigen uit de kring van levensmiddelenproducenten en retailers, een Hygiënecode opgesteld.
Producenten van golfkarton die hun productie volgens de daarin gestelde normen inrichten, kunnen worden gecertificeerd. Hun producten voldoen daarmee aantoonbaar aan de hoogste eisen van voedselhygiëne.

In ons land zullen enkele golfkartonbedrijven al op vrij korte termijn aan de eisen kunnen voldoen en daarmee het Hygiënecertificaat in de wacht slepen.

Voor nadere informatie:

Vereniging Golfkarton