Persberichten Regiopolitie Groningen

Persberichten Regiopolitie Groningen
Zaterdag 16 september 2000

Dagelijkse berichten

Winschoten: man (34) aangehouden op verdenking brandstichting De politie heeft vrijdagmiddag een 34-jarige man uit Winschoten aangehouden op verdenking van brandstichting. De man is bewoner van een kamer in het pension aan de Burgemeester Venemastraat in Winschoten waar donderdagnacht een brand woedde. Onderzoek van de technische recherche heeft uitgewezen dat de brand in het kamerverhuurbedrijf geen technische oorzaak kende. De conclusie is dat is het vuur moet zijn aangestoken. De man is voorgeleid en wordt nader verhoord.

Winschoten: brandje in schuur
Omdat een 48-jarige bewoner uit de Wezellaan in Winschoten een beginnend brandje in een schuur achter zijn woning wist te blussen hoefde de brandweer niet meer in actie te komen. Door oplettendheid van de man bleef de schade beperkt. Afgelopen week zijn er meer brandjes in de Wezellaan geweest. De politie heeft een onderzoek ingesteld.

Oude Pekela: rijden onder invloed
Tijdens een controle vrijdagnacht op de Apollolaan in Oude Pekela blies een 19-jarige automobilist uit Oude Pekela een promillage van 0.75. De man kreeg een rijverbod en een dagvaarding.

Delfzijl: aanrijding tussen fiets en auto
Op de kruising Weg naar den Dam en Zeel in Delfzijl reed een 72-jarige automobilist uit Delfzijl vrijdagmiddag een 29-jarige fietsende plaatsgenoot aan. De automobilist belandde vervolgens op de vluchtheuvel. De fietser raakte aan zijn hand gewond en is naar het ziekenhuis gebracht.

Delfzijl: greep uit kassa
Tegen één uur vrijdagmiddag heeft een donkergekleurde man, gekleed in een spijkerbroek, groene jas en een zwart baseballpetje dragende een greep gedaan in een kassa van een winkel aan de Kuilsburg in Delfzijl. Ondanks verzet van het personeel ontkwam de man uit de winkel. Wel kon worden voorkomen dat hij op de fiets waarmee hij was gekomen wegfietste. Hij maakte zich lopend uit de voeten. De man wist enkele honderden guldens te bemachtigen. De politie heeft een onderzoek ingesteld.

Appingedam: rijden met alcohol op
Een 31-jarige man uit de gemeente Delfzijl lag vrijdagnacht slapend in zijn auto die hij had geparkeerd op de brug op de Flikkezijlsterweg in Appingedam. De man bekende te hebben gereden en moest de blaastest ondergaan. Hij blies een promillage van 1.75 en zijn rijbewijs is ingevorderd. Met een dagvaarding op zak kon de man weer naar huis.

Zijldijk: snelle rijdster
Een onopvallende politiewagen werd vrijdagmiddag met hoge snelheid op de Eemshavenweg bij Middelstum voorbij gereden. Bij Zijldijk werd er een snelheid gemeten van 144 km per uur daar waar er een maximum snelheid van 100 km per uur geldt. De 48-jarige automobilist uit Uithuizermeeden werd aan de kant gezet en kreeg een bon uitgereikt.

Veendam: woonhuis in de brand
Vermoedelijk omdat een blikseminslag voor kortsluiting heeft gezorgd ontstond er vrijdagnacht brand in een woning aan het Egypteneinde in Veendam. De 78-jarige bewoner wist zich tijdig in veiligheid te brengen. Het dak is volledig beschadigd en het pand heeft veel waterschade opgelopen. De man is bij familie ondergebracht.

Hoogezand: brommers aan de haak geslagen
Omdat een visser in het Winschoterdiep bij Hoogezand al meerdere malen zijn blinkertje was kwijtgeraakt zette hij zwaarder materiaal in. De man ging dreggen met een anker en haalde vijf bromfietsframes naar boven. Bij controle door de politie bleken het om gestolen brommers te gaan. Helaas voor de eigenaren van de brommers is er slechts een bonk roest over. De politie stelt een nader onderzoek in.

Hoogezand: jongen (15) betrapt bij stelen lood
Bij een bedrijf aan de van Neckstraat in Hoogezand is vrijdagavond een 15-jarige jongen uit Hoogezand betrapt door een werknemer toen hij een loodstrip wegnam. De jongen was op het dak geklommen en had een 17 kilo zware loodstrip uit de muur getrokken. Hij is aangehouden en aangemeld bij het bureau HALT. Na verhoor is hij overgedragen aan zijn moeder.

Visvliet: rijden onder invloed
Op de Rijksweg N355 bij Visvliet is vrijdagnacht een 20-jarige automobilist uit Enschede betrapt op het rijden onder invloed. De man blies een promillage van 1.25. Hij kreeg een rijverbod en een dagvaarding om zich te verantwoorden voor een rechter.

Inlichtingen, Afdeling Communicatie, 050 - 5995010