Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven

Datum nieuwsfeit: 16-09-2000

Politiebericht Brabant-Zuid-Oost: Eindhoven 16-09-2000 Persbericht 16 september 2000

Berichten uit de regio

Eindhoven: Brom- en snorfietscontrole
Vrijdag is in Eindhoven tussen 16.00 uur en 22.00 uur door de politie een grote brom- en snorfietscontrole uitgevoerd. Aan de controle werd door ruim 30 agenten van de zeven Eindhovense Politieafdelingen meegewerkt. De politie controleerde 220 brom- en snorfietsen. Dit gebeurde op een centrale plaats op het Stadhuisplein waar drie rollentestbanken stonden opgesteld. Motoragenten controleerden in de. Verdachte brom- en snorfietsers moesten mee voor een nadere controle op het Stadhuisplein. Uiteindelijk hebben bijna 200 brom- en snorfietsers een of meerdere bekeuringen gekregen. De meesten liepen een bon op omdat ze geen verzekeringspapieren bij zich hadden, geen bromfietscertificaat konden overleggen of dat de bromfiets was opgevoerd. 17 Brom- en snorfietsen werden in beslaggenomen. Vijf daarvan zijn vermoedelijk gestolen en de andere 12 hadden een te hoog vermogen. Een bromfietser had gedronken en kreeg daarom een boete van f. 400,- opgelegd. Een bromfietser (25) ging er vandoor en kwam tijdens de achtervolging ten val. Zijn bromfiets is inbeslaggenomen en tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt.

Eindhoven: Man met vuurwapens aangehouden
Zaterdagmorgen om 4.00 uur is in de Pastoriestraat in Eindhoven een 35-jarige Eindhovenaar aangehouden. De man wordt er van verdacht rond 2.00 uur die nacht op de Woenselse Markt met een vuurwapen te hebben geschoten. De aanleiding en toedracht van die schietpartij zijn nog niet duidelijk. De man werd later met een auto door surveillerende agenten opgemerkt. Nadat de man was aangehouden vonden agenten in zijn kleding twee pistolen. In de auto van de man werd een derde, naar later bleek, imitatiepistool aangetroffen. De 35-jarige Eindhovenaar is voor verder onderzoek ingesloten. De vuurwapens zijn in beslaggenomen en de politie verricht een nader onderzoek.

Eindhoven: Man dreigt met bijltje
Zaterdagmorgen om 3.00 uur is in de Jasmijnstraat een 21-jarige inwoner van Eindhoven aangehouden. De man had kort daarvoor in de Leliestraat een vrouw met een klein model bijl bedreigd. De vrouw zag dat de man enkele malen op het dak van haar auto sloeg. Toen ze buiten polshoogte ging nemen bedreigde de man haar met het bijltje en ging er daarna vandoor. De gewaarschuwde politie trof de man in een brandgang van de Jasmijnstraat. Het bijltje lag vlakbij de verdachte in de bosjes. De man is ingesloten.

Eindhoven: Brand en gestolen bromfiets
Vrijdagavond om 21.00 uur is in een woning aan de Leenderweg een 35-jarige inwoner van Eindhoven aangehouden. Kort voor zijn aanhouding brak bij de man in de woning een klein brandje uit. Hij was een pannetje op het vuur vergeten. De brandweer bluste de brand. De politie trof bij de man een bromfiets in de kamer aan. De bromfiets bleek van diefstal afkomstig en is in beslaggenomen. Tegen de man wordt proces-verbaal opgemaakt.

Eindhoven: Bedreiging en vernieling
Vrijdagavond om 23.00 uur is aan de Marconilaan in Eindhoven een 28-jarige inwoner van Eindhoven aangehouden. De man had zijn auto op een privé-terrein geparkeerd dat nu met een hek gesloten was. Hij wilde desondanks zijn auto hebben en belde een aantal bewoners wakker. Omdat de man niet bij de bewoners bekend was werd niet open gedaan waarop hij bedreigingen uitte. Nadat hij een galerijdeur had ingetrapt is de man, die onder invloed was van drank, aangehouden en ingesloten.

Eindhoven: Onder invloed
Op de Insulindelaan in Eindhoven is zaterdagmorgen om 2.00 uur een 55-jarige automobilist uit Lieshout aangehouden. Politieagenten zagen de man met zijn auto tegen het verkeer in rijden. Toen hij aan de kant gezet werd bleek dat de bestuurder gedronken had. Hij blies ruim 1,55 pro mille. Zijn rijbewijs heeft de man moeten inleveren en bovendien wordt er proces-verbaal tegen hem opgemaakt.

Eindhoven: Vernieling
Zaterdagmorgen rond 6.15 uur is voor zijn woning een 31-jarige inwoner van Eindhoven aangehouden. De man wordt er van verdacht rond 5.00 uur bij een winkel aan de Hoogstraat een ruit van een voordeur te hebben ingegooid. Omwonenden zagen en hoorden dat er eerst een ijzeren pijp tegen de gevel werd gegooid en even later werd een ijzeren pijp door de ruit van de deur gegooid. Getuigen zagen een auto met hoge snelheid wegrijden. Toen politieagenten bij het pand waren kwam de betreffende auto langs gereden en bij het zien van de agenten ging de bestuurder er vandoor. De politie raakte de man tijdens een achtervolging kwijt maar hij kon later voor zijn woning worden aangehouden. De man bood hevig verzet en trapte een portier van een politieauto kapot. Ook beledigde de man voortdurende de politieagenten. Hij is voor verder onderzoek ingesloten.

Middelbeers: Dodelijk verkeersongeval
De 41-jarige A. van Hout uit Boxtel is in de nacht van vrijdag op zaterdag overleden in het St Elisabeth ziekenhuis in Tilburg. Het slachtoffer was vrijdagmiddag om 17.45 uur betrokken bij een verkeersongeval op de Hertog Janstraat in Middelbeers. De motor die hij bestuurde ging onderuit toen hij krachtig moest remmen voor een personenauto die stond voorgesorteerd om links af de Sportlaan in te rijden. De auto werd bestuurd door een 25-jarige vrouw uit Middelbeers. De motor ging in de slip en raakte de stilstaande auto. Daarna kwam de motor tot stilstand tegen een lantaarnpaal. Het slachtoffer werd direct overgebracht naar het St Elisabeth ziekenhuis in Tilburg waar hij later aan de gevolgen van de opgelopen verwondingen overleed.

Helmond: Bedreiging met mes
Vrijdagmiddag om 17.45 uur is in Helmond op de Markt een 41-jarige Helmonder aangehouden. De man was betrokken geweest bij een ruzie waar met een mes gedreigd was. Gewaarschuwde politieagenten zagen dat de man een mes trok en dit daarna weer snel achter zijn broeksband deed. De man werd direct aangehouden en het mes in beslaggenomen. De man, die onder invloed was van drugs, verzette zich hevig tegen zijn aanhouding. Hij is voor verder onderzoek ingesloten.

Helmond: Vernieling ruiten
De politie heeft zaterdagmorgen om 2.00 uur op de Markt een 55-jarige Helmonder aangehouden. De man wordt er van verdacht kort daarvoor drie ruiten te hebben ingegooid bij een pand van de Stichting Jeugdzorg aan de Markt. Tegen hem is op het politiebureau proces-verbaal opgemaakt.

Helmond: Onder invloed
Op de Lage Dijk is zaterdagmorgen om 5.30 uur een 27-jarige inwoner van Helmond bekeurd voor het rijden onder invloed. De man blies bij een ademtest 1,15 pro mille. Tegen hem wordt proces-verbaal opgemaakt.

Veldhoven: Inbraak woningen
Vrijdagavond is ingebroken in een woning aan de Jupiter in Veldhoven. De achterdeur werd opengebroken en de woning doorzocht. De bewoners missen een nog onbekend geldbedrag en enkele sieraden. Vrijdag overdag is ingebroken in een woning aan de Mastebeek in Veldhoven. Het slot van de voordeur werd geforceerd en de woning doorzocht. De bewoners missen een geldbedrag van f. 500,- en enkele sieraden.

Deurne: Vernieling
Zaterdagmorgen om 2.00 uur is door de politie in een pand aan het Stationsplein een 22-jarige Engelsman aangehouden. De politie had een melding gekregen dat omwonenden glasgerinkel hoorden bij de kelder van het appartementencomplex. Ter plaatse zagen agenten dat een ruit van een toegangsdeur vernield was en dat binnen in het pand licht brandde. Daar vonden ze de Engelsman in een diepe slaap en omgeven door een walm van alcohollucht. De man heeft de verder nacht op het politiebureau doorgebracht.

Geldrop: Inbraak amusementshal
Zaterdagmorgen rond 4.40 uur is ingebroken in een amusementshal aan Achter De Kerk in Geldrop. Vermoedelijk met een zware hamer werd de ruit van de toegangsdeur ingeslagen. De speelautomaten binnen werden met een zelfde hamer kapot geslagen en de geldladen werden meegenomen. Er zijn 17 automaten vernield. Het juiste bedrag van de buit is nog niet bekend maar bedraagt in ieder geval enkele duizenden guldens.

Geldrop: Diefstal motor
Zaterdagmorgen tussen 9.00 en 9.15 uur is op de Heuvel in Geldrop een oranje KTM motor type GS300LNL met het kenteken MX-29-SG gestolen.

Helmond: Man van fiets beroofd
Vrijdagavond rond 22.30 uur is in Helmond op de Vondellaan een 41-jarige inwoner van die stad door een groep jongens van zijn fiets beroofd. De man was op weg naar huis en werd door een groepje van ongeveer 6 jongens tegengehouden. Vier van die zes hadden een fiets bij en twee niet. Het slachtoffer werd omver geduwd en een van de jongens grijpt de fiets van het slachtoffer en ging daarmee aan de haal.